dc.contributor.author | Peltonen, Kaisa | |
dc.contributor.author | Ryynänen, Miika | |
dc.date.accessioned | 2010-07-05T16:16:05Z | |
dc.date.available | 2010-07-05T16:16:05Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1145306 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24611 | |
dc.description.abstract | Tiivistelmä
Peltonen, K. & Ryynänen, M. 2010. Opsi popsi porkkanaa – Luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 95 sivua + liitteet 3 sivua.
Tutkielmassamme tarkastelemme, millaisia käsityksiä ja käyttökokemuksia päättövaiheen luokanopettajaopiskelijoilla on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista. Selvitimme, minkälaisilla tekijöillä on merkitystä opiskelijan opetussuunnitelman käytön kannalta ja miten opiskelija on hyödyntänyt opetussuunnitelmaa opetuksen suunnittelussa päättöharjoittelussa. Fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusotteen ohella olemme tarkastelleet aihettamme kriittisen teorian kautta. Vahvana näkökulmana koko tutkielman läpi on opettajakoulutuksen arviointi ja kehittäminen.
Keräsimme aineiston teemahaastattelun avulla. Haastattelimme kahdeksaa päättöharjoittelun suorittanutta opettajaopiskelijaa, jotka jakautuivat opetussuunnitelman käyttäjiin (5) ja ei-käyttäjiin (3). Opetussuunnitelman käyttäjät hyödynsivät opetussuunnitelmaa päättöharjoittelussa ja pitivät sitä suunnittelun lähtökohtana. Ei-käyttäjät eivät hyödyntäneet opetussuunnitelmaa päättöharjoittelussa ja pitivät sitä lähinnä apuvälineenä, johon saattoi turvautua tarpeen tullen. Aineiston pohjalta voimme todeta kaikkien opiskelijoiden suhtautuvan myönteisesti opetussuunnitelmaan, mutta sen käyttöä ei koettu ongelmattomaksi tai velvoittavaksi kaikissa tilanteissa.
Tutkielmassamme ilmeni, että opetusharjoittelut ja opettajankoulutus laajemmin eivät ole ohjanneet kaikkien haastattelemiemme opiskelijoiden opetussuunnitelmakäsityksiä kohti nykyistä dynaamista opetussuunnitelmakäsitystä. Ellei opiskelija ole omaksunut opetussuunnitelmaa toimintaansa ohjaavaksi työvälineeksi, on opiskelijan helppo sivuuttaa opetussuunnitelma opetusharjoitteluissa suunnitellessaan opetustaan, etenkin nykyisten ohjauskäytänteiden vuoksi.
Avainsanat: käsitykset, luokanopettajaopiskelijat, opetusharjoittelu, opettajankoulutus, opetussuunnitelma, suunnittelu, tavoitteet | |
dc.format.extent | 98 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | käsitykset | |
dc.subject.other | luokanopettajaopiskelijat | |
dc.subject.other | opetusharjoittelu | |
dc.subject.other | opettajankoulutus | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.subject.other | suunnittelu | |
dc.subject.other | tavoitteet | |
dc.title | Opsi popsi porkkanaa : luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä | |
dc.title.alternative | Luokanopettajaopiskelijat opetussuunnitelman käyttäjinä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201007052262 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | opetusharjoittelu | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |