Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKeisala, Annaliisa
dc.date.accessioned2010-06-22T11:47:47Z
dc.date.available2010-06-22T11:47:47Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1131919
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24476
dc.description.abstractYksi yleissivistävän koulun tavoitteista on opettaa oppijoille arvoja ja asenteita. Nämä arvot ja asenteet näkyvät muun muassa opetussuunnitelmassa ja sitä myöten myös opetuskäytänteissä ja oppikirjoissa. Oppikirjatekstien välittämät arvot ja asenteet eivät ole kuitenkaan peräisin yksinomaan opetussuunnitelmassa lausutuista tavoitteista, vaan myös oppikirjantekijöiden maailmankuvat vaikuttavat niihin – joko tietoisesti tai tiedostamatta – teksteihin valittujen näkökulmien ja kielenkäytön kautta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin millä tavoin lukion englannin oppikirjatekstit käsittelevät ja kuvaavat eri parisuhdemuotoja ja mitkä parisuhdearvot ja -asenteet vaikuttavat tekstien taustalla. Tutkimuksessa analysoitiin neljää Suomen lukiossa laajalti käytetyn In Touch-oppikirjasarjan tekstiä, jotka käsittelivät ihmissuhteita. Tutkimuksessa nojattiin kriittisen diskurssianalyysin käsitykseen kielenkäytön tehtävistä ja vaikutuksista, ja metodina käytettiin kriittisen diskurssianalyysin keinoja ideologisten implikaatioiden, ja siten myös arvojen ja asenteiden, osoittamiseen diskursseissa. Tutkimus osoitti, että oppikirjateksteissä esiteltiin parisuhdemuodoista avioliitto (sekä rakkausavioliitto että järjestetty), avoliitto sekä seurustelu. Tutkimuksen mukaan tärkein parisuhteisiin liittyvä arvo oli valinnanvapaus, joka liittyi muun muassa parisuhdemuodon valintaan sekä eroamiseen. Muita arvoja olivat pysyvyys ja sitoutuminen, käytännöllisyys sekä yhteensopivuus. Asenne rakkausavioliittoa kohtaan näyttäytyi pääosin kielteisenä: avioliitto kuvattiin vanhanaikaisena ja idealistisena instituutiona, koska se perustuu vain harvoin toteutuvaan sitoutumiseen. Järjestetty avioliitto puolestaan kuvattiin käytännöllisenä ja menestyksellisenä parisuhteenmuotona, ja asenne sitä kohtaan oli positiivinen. Asenne avoliittoa kohtaan osoittautui positiiviseksi: avoliitto kuvattiin nykyaikaisena ja yksilönvapauteen perustuvana parisuhteenmuotona, joskin uusperheen tapauksessa ongelmatkin olivat mahdollisia. Asenne eroon oli myös pääosin positiivinen, sillä sen katsottiin toteuttavan jo mainittua valinnan vapautta. Parisuhteen ongelmallisiin tilanteisiin ei teksteissä annettu eron lisäksi muita vaihtoehtoja.
dc.format.extent91 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherCritical discourse analysis
dc.subject.othertextbooks
dc.subject.othervalues
dc.subject.otherattitudes
dc.subject.otherrelationship
dc.titleThe valuable textbooks : a study on relationship values and attitudes in an EFL-textbook series
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201006222135
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysoparisuhde
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot