dc.contributor.author | Tauriainen, Emmi | |
dc.date.accessioned | 2010-06-16T13:06:14Z | |
dc.date.available | 2010-06-16T13:06:14Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1131494 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24426 | |
dc.description.abstract | Viimeisten vuosien aikana monikulttuurisuus ja moniarvoisuus ovat tulleet osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Nämä yhteiskunnalliset muutokset ovat vahvistaneet monikulttuurisuuden asemaa
myös koulujen opetussuunnitelmissa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on lisätä tietoa musiikkikasvatuksesta monikulttuurisuuden ja kulttuurien välisen dialogin näkökulmasta. Tutkimus tuo esille, miten kehollista ilmaisua ja tanssia voidaan yhdistää lukion monikulttuuriseen musiikkikasvatukseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin kahden kokeneen tanssinopettajan teemahaastattelua sekä kansainvälisessä yhteistyössä toimivan lukion musiikinopettajan sähköpostihaastattelua. Tanssinopettajien opettama tanssimuoto on afrikkalainen tanssi. Teemahaastattelut ovat osa Mariana Siljamäen liikuntapedagogiikan väitöskirjaaineistoa.
Lukion musiikin sekä taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmat nousivat myös keskeiseen
rooliin tutkimuksessa. Lisäksi työssä käytettiin liikunnan opetussuunnitelmia pohtiessa
tanssin asemaa lukiossa.
Haastatteluaineiston antia ja opetussuunnitelmia vertailemalla pyrittiin löytämään tavoitteet kehollista ilmaisua ja monikulttuurista musiikkikasvatusta integroivalle opetukselle. Haastatteluaineistosta ja opetussuunnitelmista nousivat esille seuraavat tavoitteet: 1) kokonaisvaltaisen oppimisen tukeminen, 2) eri kulttuurien tuntemuksen lisääminen ja kulttuurista monimuotoisuutta arvostavan asenteen kehittäminen, 3) yhteisöllisyyden ja yksilöllisyyden vuoropuhelu ja sosiaalisten taitojen kehittäminen sekä 4) opiskelijan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen. | |
dc.format.extent | 99 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | afrikkalainen tanssi | |
dc.title | Kehollinen ilmaisu osana lukion monikulttuurista musiikkikasvatusta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201006162071 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tapaustutkimus | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | taiteen perusopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |