Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorEkola, Tytti
dc.date.accessioned2010-06-11T12:50:40Z
dc.date.available2010-06-11T12:50:40Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24397
dc.description.abstract Mainonnan määrä lisääntyy eri medioissa ja sen myötä mainonta vaikuttaa käyttäytymiseemme yhä enemmän. Maailman globalisoituessa englannin kielen rooli muuttuu myös mainonnassa. Englanti on usein monikielisen mainonnan suosituin vieras kieli maailmanlaajuisesti ja sitä hyödynnetään suomalaisessa lehtimainonnassa yhä enenevässä määrin. Englannin kieltä sekä englannin ja suomen kielen välistä koodinvaihtoa suomalaisessa mainonnassa on tutkittu aiemminkin, mutta huomioimatta on jäänyt englannin kielen määrä suomen kieleen verrattuna. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää missä suhteessa suomen kieli on korvattu englannin kielellä kahden suomalaisen yleisaikakauslehtien, Imagen ja Suomen Kuvalehden mainoksissa vuoden 2009 numeroissa. Lisäksi työssä analysoitiin englannin näkyvyyttä mainoksissa. Tulokset osoittivat selkeästi, että englannin kieltä käytettiin lehtimainoksissa tärkeimmissä osissa ja yleisimmin lauseketasolla. Tulos oli yhtenevä aikaisempien tutkimuksien tulosten kanssa, joiden mukaan englannin kieltä käytetään suomalaisissa lehtimainoksissa usein näkyvissä osissa, mutta määrällisesti vähän. Tutkimustulosten perusteella ei kuitenkaan voida tehdä laajempia yleistyksiä. Lisätutkimus voisi laajentua lehtimainosten kielen ominaispiirteiden lähempään tarkasteluun.   en
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherEnglish as a lingua francaen
dc.subject.othercode-switchingen
dc.subject.otherPrint advertisingen
dc.titlePantilliset on tour : Code-switching in Finnish magazine advertisements
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201006112049
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot