University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Laulun iloa ja hyvää Karmaa : musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana

Thumbnail
View/Open
444.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mattila, Susse
Date
2010
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Opinnäytetyössä tarkastellaan musiikkiluokalle hakeutumista oppilaiden, vanhempien sekä opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää musiikkiluokalle hakeutumisen taustalla olevia motiiveja, valintakokeeseen valmistautumista ja kokemusta, musiikkiluokalla opiskelun edellytyksiä sekä käytetyn pääsykoemenetelmän sopivuutta oppilasaineksen valinnassa. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat erään suomalaisen peruskoulun musiikkiluokan 3. vuosiluokan 24 oppilasta, heidän vanhempansa sekä koulun musiikkiluokkia opettavat luokanopettajat. Teoreettinen viitekehys on jäsennetty musikaalisuutta ja musiikin opiskelun motivaatiota käsittelevistä teorioista käsin; Karman musikaalisuuden malli, Hallamin musiikin oppimisen malli sekä Austinin, Renwickin ja McPhersonin musiikkia motivoituneesti opiskelevan oppilaan malli ovat tutkimuksen taustateorian keskeiset painopistealueet. Tutkimusaineisto on koottu laadullisin tutkimusmenetelmin yhteistyökoulun oppilailta, vanhemmilta ja opettajilta lukuvuoden 2008–2009 aikana. Käytössä olivat vapaa kirjoitelma, kyselylomake sekä haastattelu, ja kerätty aineisto on analysoitu teemoittelun ja tyypittelyn avulla merkitysluokiksi. Tutkimusaineistosta nousseiden tulosten mukaan merkittävimmät motiivit oppilaan musiikkiluokalle hakeutumiseen ovat sosiaalisia ja oppilaan aiempaan musiikkiharrastukseen ja musiikin tuottamaan sisäsyntyiseen motivaatioon liittyviä. Musiikkiin orientoitunut perhe ja kaveripiiri toimivat lapsen motivaatiota suuntaavasti, ja laulamisen ja soittamisen tuottama ilo sekä halua oppia lisää saavat oppilaan hakeutumaan musiikkiluokalle. Valintakoe koetaan pääosin jännittävänä vaiheena musiikkiluokalle pyrittäessä, ja valintavaiheeseen valmistaudutaan paitsi soittamista ja laulamista harjoittelemalla, myös keskustelemalla vanhempien ja muiden pyrkijöiden kanssa. Musiikkiluokalla opiskelu edellyttää tutkimustulosten mukaan oppilaalta riittävän musikaalisuuden lisäksi motivaatiota sekä yleistä kypsyyttä koulutyöstä suoriutumiseen. Käytetty kykyjä mittaava Karman musikaalisuustesti nähdään hyvänä, musikaalisuutta paljastavana testinä, mutta se ei yksin riitä ennustamaan tai selittämään musiikkiluokalla opiskelun edellytyksiä, vaan lisänä käytetään laulu- ja rytmintoistotestiä, haastattelua sekä vapaaehtoista soittonäytettä. ...
Alternative title
Musiikkiluokalle hakeutumisen prosessi oppilaiden, vanhempien ja opettajien kuvaamana
Keywords
motivaatio musikaalisuus musikaalisuustestaus Karman testi musiikkiluokat. musiikkiluokat karman testi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006021985

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikkiluokan käymisen yhteys elinikäiseen musiikin harrastamiseen ja ammatilliseen suuntautumiseen 

    Vainikainen, Marjo (2014)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia yhteyksiä musiikkiluokan käymisellä on musiikin elinikäiseen harrastamiseen ja ammatilliseen suuntautumiseen. Lisäksi tarkastellaan musiikkiluokan käyneiden kokemuksia ...
  • "Miten mylly pyörii yläasteella?" : opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä peruskoulun yläasteen työrauhaongelmista 

    Sainpalo, Harri; Willberg, Eeva (1997)
  • Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista 

    Jykylä, Sanna (2014)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, ...
  • “Levoton, yliaktiivinen, ei pysty olemaan hiljaa paikallaan” : opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsitysten muuttuminen tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen interventionjakson aikana 

    Laalo, Terhi; Ojala, Camilla (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia tapahtui opettajien, vanhempien ja oppilaiden käsityksissä tarkkaavuuden vaikeuksista kärsivistä oppilaista toiminnanohjauksen intervention ja sitä seuranneen ...
  • Hyvä oppimisympäristö : oppilaiden, vanhempien ja opettajien hyvyyskäsitysten kohtaaminen peruskoulussa 

    Piispanen, Maarika (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre