University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Lisensiaatintyöt
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Lisensiaatintyöt > View Item

Musiikkikasvattajien työtilanteen ja koulutuksen sekä musiikinopetuksen tavoitteiden arviointia

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Eerola, Päivi-Sisko
Date
2010
Discipline
MusiikkitiedeMusicology

 
Julkisuudessa käydään ajankohtaista keskustelua taideaineiden osuudesta koulun lukujärjestyksessä ja siitä, mitä arvoa taito- ja taideaineet voisivat tuoda tietopainotteisuutta korostavaan kouluympäristöön. Taito- ja taideaineiden sanotaan kehittävän itseluottamusta, persoonallisuutta ja identiteettiä. Musiikkiaktiviteettien sanotaan lisäksiluovan yhteisöllisyyttä ja harjoituttavan luovuutta. Tällä hetkellä musiikinopetus on perusopetuksen vähätuntisimpia aineita, jolle toivotaan uudessa tuntikehyksessä löytyvän lisää tunteja. Samaan aikaan musiikkialalla arvioidaan olevan ylikoulutusta, minkä karsimiseksi musiikinopettajakoulutuksen valtakunnallista sisäänottoa ehdotetaan supistettavaksi neljännekseen nykyisestä. Tämä on valitettavaa, sillä opettajatarvekartoituksissa on huomattu, että epäkelpoisten opettajien osuus peruskoulun ja lukion opettajista on suurin juuri musiikinopettajien kohdalla: yli viidennes musiikinopettajista ei ole kelpoisia tehtäväänsä. Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää, kuinka musiikkikasvatuksesta valmistuneet ovat työllistyneet. Toisena tavoitteena oli selvittää musiikinopettajan tehtäviin sijoittuneiden käsityksiä musiikinopetuksen merkityksestä koulumaailmassa. Tutkimuksen materiaalina oli kyselyaineisto, joka lähetettiin kaikille Jyväskylän ja Oulun musiikkikasvatuksen oppiaineista valmistuneille maistereille. Näistä 58 % vastasi (N=186). Musiikkikasvattajilta kysyttiin heidän työtilannettaan, maantieteellistä sijoittumistaan, työtehtäviään, tuntimääriään, suoritettuja tutkintojaan sekä täydennyskoulutustarpeitaan. Musiikinopettajan tehtäviin sijoittuneilta kysyttiin, mitä he pitivät oppiaineensa tärkeimpänä tavoitteena ja mitä erityistä oppiaine koululle ja oppilaille tuo. Lisäksi kysyttiin, kuinka luovuus, tunteet ja sosiaalisuuteen kasvaminen näkyvät musiikintunneilla. Oulusta ja Jyväskylästä valmistuneet musiikkikasvattajat olivat työllistyneet erinomaisesti. Työttömänä oli ainoastaan 2 % kyselyyn vastanneista. 70 % oli sijoittunut musiikin aineenopettajan tehtäviin. Koulutusten vaikutus ulottuu joka puolelle Suomea. Opettajien mielestä musiikinopetuksen tärkein tavoite on houkutella kaikki oppilaat mukaan saamaan yhteismusisoimisesta onnistumisen kokemuksia. Kysyttäessä musiikin erityisyyttä muihin oppiaineisiin verrattuna opettajat totesivat musiikin tuovan vaihtelua koulupäivään tekemispainoitteisuuden ja esiintymisten myötä. Musiikinopetuksen siirtovaikutuksista musiikinopettajat toivat esille esimerkkejä erityisesti sosiaalisuuden kehittymisestä. ...
Keywords
musiikkiala musiikkikasvatus musiikinopettajien kelpoisuus työtilanne tavoitteet tuntijako kyselytutkimus musiikinopettajat kelpoisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005271949

Metadata
Show full item record
Collections
  • Lisensiaatintyöt [489]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikinopettajan toinen opetettava aine : kartoitus musiikinopettajien koulutuksen vastaavuudesta työelämään laaja-alaisen kelpoisuuden näkökulmasta 

    Keski-Säntti, Päivi (2008)
  • "Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta 

    Nyyssönen, Tiina (2020)
    Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ...
  • Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla 

    Vuori, Matleena (2018)
    Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ...
  • "Eihän mussiikkia ees tarvi missään" : musiikinopetuksen arvot ja arki kahden nuoren musiikinopettajan kokemina 

    Mattila, Kati Anna-Mari (2006)
  • Musiikinopettajien työhyvinvointi 2012 

    Kokko, Kaisa; Ukkonen, Panu (2013)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tutkimusta musiikinopettajien työhyvinvoinnista. Päämääränä oli selvittää koulujen musiikinopettajien työhyvinvoinnin tilaa, sitä kuinka työn eri osa-alueet vaikuttavat musiikinopettajan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre