Show simple item record

dc.contributor.authorPernu, Ville
dc.date.accessioned2010-05-17T07:23:46Z
dc.date.available2010-05-17T07:23:46Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23519
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää minkälaisena ruotsin kielen aineenopettajat kokevat oman roolinsa opettajana. Lähtökohtana oli vertailla yläasteen ja lukion opettajia ja ottaa selvää vaikuttaako se, millä asteella opettajat opettavat, heidän käsityksiinsä omasta roolistaan. Oletukseni ennen tutkimuksen suorittamista oli, että eroja löytyy ja yläasteen opettajat kokisivat itsensä enemmän kasvattajana ja lukion opettajien työssä vastaavasti korostuisi voimakkaasti tiedon välittämisen tehtävä. Tutkimus oli kvantitatiivinen ja materiaalina käytin ruotsinopettajilta keräämiäni kysymyslomakkeita. Lomakkeessa oli väittämiä ja monivalintavaihtoehdot, joista opettajien tuli valita parhaiten omaa mielipidettään kuvaava vaihtoehto. Vastausvaihtoehdot olivat 1-5, jossa 1=täysin eri mieltä ja 5=täysin samaa mieltä. Lopussa oli myös yksi avokysymys, jossa opettajilla oli vielä mahdollisuus sanallisesti kertoa omia käsityksiään. Vastauksia kertyi runsaasti, kokonaisuudessaan 246, joista osa oli myös muilta kuin yläkoulun tai lukion opettajilta. Opettajan roolin voi määritellä usealla eri tavalla ja taustatiedon ja kirjallisuuden löytäminen tuntuikin aluksi hankalalta. Aiheeseen liittyviä tutkimuksia löytyi kuitenkin muutamia ja löysin erilaisia määritelmiä opettajan roolista. Myös kyselylomakkeen väittämien muodostaminen oli haasteellista, sillä väittämien tarkoitus oli selvittää opettajien käsityksiä ja mielipiteitä mutta olla kuitenkin johdattelematta vastaajia millään tavalla. Tulokset osoittavat alkuperäisen oletukseni osittain oikeaksi. Eroja eri asteella opettavien opettajien käsityksissä opettajan roolista todellakin on, mutta erot olivat pienempiä kuin etukäteen oletin. Lukion opettajat kokevat keskimäärin useammin olevansa tiedonvälittäjiä kuin yläasteen opettajat, joiden työssä kasvatus näyttäisi korostuvan enemmän. Todettakoon kuitenkin, että yksittäisissä tapauksissa roolit saattoivat olla myös aivan päinvastoin, joten yksilöt voivat kokea työnsä luokka-asteesta riippumatta hyvin eri tavoin. Kokonaiskuvaa katsottaessa eroja kuitenkin löytyi.    en
dc.language.isoswe
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherundervisningsmålen
dc.subject.otherlärareen
dc.subject.otherlärarrollenen
dc.titleFostrare eller förmedlare av information : hur upplever svensklärare sin lärarroll på högstadiet respektive gymnasiet?
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201005121772
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessen
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright