Vuxenstuderandes motivation och tidens påverkan
Tutkielman tavoitteena oli selvittää ovatko aikuisopiskelijat motivoituneempia näin aikuisiällä kuin nuoruudessaan, kun he ensimmäistä kertaa opettelivat ruotsin kieltä. Sen lisäksi tutkimuksen kohteena oli ottaa selville, oliko opiskelujen välisellä ajalla vaikutusta aikuisopiskelijan nykyiseen motivaatioon.
Tutkimus on kvalitatiivinen, joka suoritettiin kyselylomakkeilla. Kyselyyn osallistui kahden eri kansalaisopiston ruotsin alkeisryhmät. Yhteensä osallistujia oli 11, joista yksi täytyi jättää tutkimuksen ulkopuolelle. Vaatimuksina osallistujille oli vähintään 35 vuoden ikä, sekä aiempi opiskelukokemus ruotsin kielestä. Avoimilla kysymyksillä pystyin saamaan ainutlaatuista ja yksityiskohtaisempaa tietoa osallistujien aiemmista kokemuksista, asenteista ja motivaatiosta ruotsin kieltä kohtaan.
Tulokset osoittivat, että aikuisopiskelijat ovat mielestään huomattavasti motivoituneempia nykyisin, mutta välissä olleella ajalla ei ollut suoraa yhteyttä nykyiseen motivaatioon.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että ruotsin kielen tarvetta vähätellään nuorena, mutta suurin osa vastaajista oli tarvinnut ruotsia jossain vaiheessa elämäänsä. Erityisesti aiemmin saadut huonot opiskelukokemukset heikensivät motivaatiota. Syitä parantuneeseen motivaatioon mainittiin mm. nykyisen kielen opettelun vapaaehtoisuus, mielekkyys, sekä yleinen tarve oppia kieltä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school
Tuominen, Terhi (2010)Itsearviointi on tärkeä osa oppimista ja se mainitaan myös opetussuunnitelmassa. Oppikirjojen tarjoamat itsearviointitehtävät eivät aina kuitenkaan palvele tarkoitustaan koska ne ovat usein yksinkertaisia ja samanlaisia ... -
Lifelong learning and the English language : the significance of studying English voluntarily at adult age
Kauhanen, Anna (2014)Opiskelu ja tietoinen oppiminen ovat yhä tärkeämpiä asioita aikuisten elämässä. Elinikäinen oppiminen tarjoaa välineitä, joilla aikuiset pystyvät vastaamaan haasteisiin, joita globaali ja nopeasti muuttuva maailma tarjoaa. ... -
Avoimen yliopiston nollasuorittajat – miksi opinnot eivät etene?
Maunula, Minna; Maunumäki, Minna; Anttonen, Sanna (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2021)Nykyinen koulutuspolitiikka vastaa työelämän muutostarpeisiin ohjaamalla työuran eri vaiheissa olevia aikuisia kehittämään osaamistaan jatkuvan oppimisen hengessä. Moni hakeutuu toiveikkaana avoimeen yliopistoon, mutta ... -
Musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi : pianopedagogien elämänkokemuksia
Koto, Marianne (2011)Musiikkipedagogin sekä musiikkikasvattajan koulutus valmistaa kasvatustyöhön monipuolisia musiikin alan ammattilaisia toimimaan erilaisissa työtehtävissä aina perinteisestä soitonopetuksesta näyttävien musiikkiproduktio ... -
Kokkolan ja Vaasan luokanopettajan poikkeuskoulutuksessa lukuvuonna 1992-1993 opiskelleiden elämäntilanteen vaikutus opiskelumotivaatioon
Åkerblom, Hilkka; Tiuraniemi, Kaisa (1994)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.