Spex å sitz å glöggrunda : teman i statusuppdateringar på Facebook
Tutkielman tarkoituksena on analysoida Facebookissa julkaistujen tilapäivitysten teemoja. Teemat on luokiteltu kolmeen pääluokkaan Collinin (2009) luoman mallin mukaan, mutta esitämme siihen joitakin muutosehdotuksia. Selvitämme myös, vaikuttaako ystävien määrä siihen, mitä teemoja tilapäivityksissä käsitellään ja kuinka paljon niitä julkaistaan. Lisäksi pohdimme hieman, kuinka motivaatio käyttää Facebookia ja julkaista tilapäivitys ilmenee Heinosen (2009) määrittelemien tekijöiden pohjalta. Näitä tekijöitä ovat identiteetti, palaute, luottamus, yhteenkuuluvuus ja luovuus.
Teoriaosuudessa esittelemme tutkimuksen keskeiset käsitteet. Sosiaalista mediaa käsittelemme tässä tutkimuksessa vuorovaikutuksen, yhteisöllisyyden, osallistumisen ja sisältöjen jakamisen kautta. Facebook on sosiaalinen verkosto, jonka käyttö perustuu mm. omaan profiiliin, tietojen jakamiseen ja yhteydenpitoon ystävien kanssa. Tutkimukseen kerättiin 207 tilapäivitystä ruotsinkielisen yliopiston 22 opiskelijalta. Tilapäivitysten käsittelyn tukena käytämme taulukoita, mutta pääpaino on laadullisessa analysoinnissa.
Tulokset viittaavat siihen, että arkielämän tapahtumat ja tuntemukset sekä opiskelu ovat yleisimpiä tilapäivitysten teemoja, mutta yhteydenotto- ja avunpyynnöillä sekä viihdyttävillä julkaisuilla on myös oma roolinsa. Myös ajankohdalla vaikuttaa olevan jonkin verran merkitystä. Sen sijaan ystävien määrä ei tämän tutkimuksen perusteella näytä vaikuttavan siihen, mitä teemoja tilapäivitykset käsittelevät. Ystävien lukumäärä ei myöskään ole suoraan verrannollinen julkaistujen tilapäivitysten määrään.
Tutkimus antaa viitteitä käyttäjien tarkempien taustatietojen tarpeelle, jotta aihetta voisi tutkia entistä monipuolisemmin. Käyttäjillä vaikuttaa olevan yksilölliset tapansa julkaista tilapäivityksiä, ja näiden tapojen sekä motivaation selvittäminen antaisivat yksityiskohtaisempaa tietoa siitä, mitä käyttäjä julkaisee tilapäivityksessään ja miksi. Tarkemmalle teemajaottelulle on tarvetta ja ehdotamme muutamaa uutta alaluokkaa. Toisaalta teemoja voisi jaotella yhä moninaisempiin luokkiin, mutta kaikenkattavaa luokittelua olisi hyvin haastavaa luoda, koska aineistoilla on yksilölliset piirteensä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Facebook as a discursive space for grassroots action
Tammi, Ritva (2021)Opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella Internetin sosiaalisissa vuorovaikutusryhmissä tapahtuvaa toimintaa sekä analysoida yrityksiä rakentaa ja ylläpitää kansalaisidentiteetin representaatioita Yhdysvaltain presidentinvaaleihin ... -
An empirical analysis on how relevance and credibility of content affect consumer brand engagement in Facebook and Instagram in a mixed business model
Moisio, Etleva (2020)The expansion of social media as marketing channel is explained by its efficiency in reaching multitudes in a short time at low costs. The new marketing channels require new marketing approaches aiming to achieve new ... -
Business customers' attitudes toward social media marketing
Palojärvi, Terhi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan toteuttaa yritysten välisillä (business-to-business, b2b) -markkinoilla sekä miten potentiaalinen markkinointikanava sosiaalinen ... -
Building a personal political brand using Facebook and Instagram advertising
Puomisto, Tommi (2020)Tämän pro gradu -työn tavoite on lisätä ymmärrystä maksullisen Facebook- ja Instagram- mainonnan roolista henkilökohtaisen poliittisen brändin rakentamisessa brändin omistajan ja sisäisten sidosryhmien näkökulmasta ja täten ... -
B2B organizations cultivating relationships in social media
Nousiainen, Sini (2019)Organisaation ja yleisön välisten suhteiden kehittämistä on tutkittu jo 1980-luvun alusta lähtien, osana organisaation ja yleisön välisiä suhteita (Cheng 2018, 120; Huang & Zhang 2013, 85; Ki & Shin 2006, 194). On huomattu, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.