Implementation of group based exercises by peer instructors : a feasibility study in the elderly population
Background and purpose of the study
By the year 2035, the number of persons ≥ 75 years of age will have doubled in Finland. There is convincing evidence for the importance of regular, moderate intensity physical activity for public health gain. Exercise programs need to be developed that can reach the elderly effectively, make optimal use of available resources and are cost effective, thus augmenting state services. The purpose of this study is to evaluate the process and feasibility of a program where peer instructors were educated to implement group based exercises in local pensioner’s societies in Finland.
Research methods and data
48 peer instructors (>75 years of age) from 20 societies were trained to establish and lead exercise groups of eligible participants from among their society members. They administered tests of functional ability, obtained information on current physical activity through questionnaires and maintained a diary of exercise session contents. Feedback was collected from both participants and peer instructors. Data analysis included evaluation of recruitment, implementation, achievements as perceived by participants and feasibility of conducting group-based exercise sessions using peer instructors. Program feasibility included the components of reach, safety, drop-outs, participant satisfaction and expenditure. Data was recorded and analyzed using SPSS for Windows 16.0 and Microsoft Office software.
Results
Peer instructors recruited a total of 268 participants from a population base of 1318 eligible society members. The mean age of participants was 77.7 (SD 4.8) years. Exercise sessions were held 1-2 times a week with average participation of 10.9 persons per session. 48.5% of the total exercise time was spent on strengthening and/or balance training. 79.3% of the recruited participants were aged ≥ 75 years. 45.5% of the participants experienced difficulty or were not able to walk a distance of two kilometres and 27.4% experienced difficulty or could not climb a flight of stairs even with assistance. Approximately € 180 was spent per person per year. 73.7% of the participants attended the exercise sessions regularly (80% sessions), while 12.2% dropped out. Program safety and participant satisfaction were high.
Conclusions
Group exercise sessions can be successfully implemented by peer instructors in the elderly population; thus facilitating healthy and independent living amongst the elderly. The program is a feasible method for the promotion of physical activity among the elderly.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Internet ohjauksessa vai ohjaus internetissä? : ohjaajien käsityksiä internetin merkityksestä työvälineenä
Vuorinen, Raimo (Jyväskylän yliopisto, 2006)Sekä kansainvälisessä että kansallisessa koulutus- ja työvoimapolitiikassa on viime vuosina korostettu nuorille ja aikuisille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta, laadun varmistamista ja palvelumuotojen ... -
Ohjaamisen haasteet lapsijohtoisessa tutkimusprojektissa : ohjaajan toiminta mahdollistamassa tai rajoittamassa lasten osallisuutta
Sinisilta, Niina (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin lapsijohtoisen tutkimuksen ohjaamiseen liittyviä haasteita sekä sitä, miten ohjaaja toiminnallaan ja valinnoillaan mahdollistaa tai rajoittaa lasten osallisuutta. Tutkimuskohteena oli ... -
Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services
Kettunen, Jaana (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2017) -
Ilmiöitä ja ihmeaineita : kerho-ohjaajaopas
Rukajärvi-Saarela, Maija; Sarkkinen, Margetta (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2017)Kerho-opas on tarkoitettu toisaalta toimimaan materiaalina luonnontieteiden kerho-ohjaajakoulutuksessa mutta toisaalta se toimii hyvin myös kerho-ohjaajan käsikirjana. -
Monialaisen ohjauksen rakentuminen ohjaustilanteissa : onko monialainen ohjaus monialaista?
Lilja, Taru; Pukkila, Päivi; Helander, Jaakko (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)Monialaisia ohjauspalveluita perustellaan niiden myönteisillä vaikutuksilla asiakkaisiin, työntekijöihin ja mukana oleviin palveluntuottajiin, mutta monialaista ohjausta koskeva empiirinen ja teoreettinen tutkimusnäyttö ...