Show simple item record

dc.contributor.authorToivola, Sanna
dc.date.accessioned2010-04-14T07:32:37Z
dc.date.available2010-04-14T07:32:37Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23208
dc.description.abstractMusiikkipsykologisissa tutkimuksissa on havaittu, että julkisissa tiloissa soivalla taustamusiikilla on mahdollista vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Taustamusiikille on tunnuksenomaista pyrkimys huomaamattomuuteen. Se ei saa häiritä tilassa liikkuvia ihmisiä eikä vetää heidän huomiotaan puoleensa. Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena on se, kiinnittävätkö ihmiset huomiota taustamusiikkiin, jonka avulla heidän käyttäytymistään onmahdollista ohjailla. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, huomaavatko asiakkaat, jos tavaratalossa on taustamusiikkia. Lisäksi selvitetään, kiinnitetäänkö taustamusiikin puuttumiseen huomiota. Tutkimuksessa tarkastellaan myös, vaikuttavatko tutkimushenkilön ominaisuudet, esimerkiksi ikä, musiikkimieltymykset ja musiikinkuuntelutottumukset siihen, tuleeko hän kiinnittäneeksi huomiota taustamusiikin tilaan ja miten hän suhtautuu kuulemaansa musiikkiin. Tutkimus toteutettiin tekemällä kysely tavaratalosta poistuville asiakkaille. Tutkimukseen osallistui 43 henkilöä; heistä 22 asioi tavaratalossa taustamusiikin soidessa ja 21 vastasi kyselyyn taustamusiikkiäänitteen pysäyttämisen jälkeen. Kaikilta tiedusteltiin, muistivatko he kuulleensa taustamusiikkia tavaratalossa. Aineistoa analysoitiin tilastollisin menetelmin. Muuttujien välisiä yhteyksiä tutkittiin ristiintaulukoinnin avulla. Muuttujien keskinäisiä riippuvuuksia selvitettiin Khin neliötestillä. Taustamusiikin puuttumiseen kiinnitti huomiota noin 86 % niistä asiakkaista, jotka asioivat tavaratalossa ilman taustamusiikkia. Musiikin soidessa ostoksilla olleista koehenkilöistä 59 % muisti kuulleensa musiikkia tavaratalossa. Taustamusiikin puuttuminen havaitaan siis paremmin kuin sen soiminen (p = 0,002). Valtaosa (26 %) kyselyyn osallistuneista asiakkaista suhtautui tavaratalossa kuulemaansa taustamusiikkiin neutraalisti. Tutkimuksesta ei saatu tilastollisesti merkitsevää näyttöä siitä, että asiakkaiden henkilökohtaiset ominaisuudet vaikuttaisivat taustamusiikin tilan havaitsemiseen tai siihen, kuinka taustamusiikkiin suhtaudutaan. Taustamusiikin puuttumiseen kiinnitetään helposti huomiota mahdollisesti siitä syystä, että se paljastaa suuren määrän häiriöääniä, jotka musiikki normaalisti peittää alleen.en
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertaustamusiikki
dc.subject.othertavaratalo
dc.subject.otherasiakkaat
dc.subject.othertaustamusiikin huomioitavuus
dc.subject.othersuhtautuminen taustamusiikkiin
dc.titleTavaratalon taustamusiikin huomioitavuus ja asiakkaiden suhtautuminen taustamusiikkiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201004141517
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record