University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Totta ja unta : draama puhe- ja kehitysvammaisten ihmisten yhteisöllisenä kuntoutuksena ja kokemuksena

Thumbnail
View/Open
3.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Jyväskylä studies in education, psychology and social research
Authors
Pulli, Tuula
Date
2010
Discipline
Erityispedagogiikka

 
Research on drama work among non-speech persons with cognitive, functional and interaction impairments is scarce. This pilot study describes a type of drama suitable for special education and care, in which daily care providers step into a sensory story with their disabled pairs. Participants focus their attention on a shared target and gain shared involvement. They get embodied knowledge in space and time. The research explores the conceptual basis for this empowering drama type, experiences of practical drama sessions, particularly their rehabilitative features. By linking drama education, special education, and logopedics with critical pedagogy, the researcher implements an abductive and theory-linked content analysis. Using a hermeneutic approach, she proposes a model, the main categories of which are Beauty, Partnership, and Understanding. These correspond to the drama experience categories of Lived experience, Involvement, and Comprehension. The 70-concept model is used to evaluate the empirical data (twelve 90-minute drama sessions with 16 caretakers and 16 disabled adults, divided into four groups). The questionnaires, group interviews, and video recordings are explored and interpreted within the conceptual model. As a result, the researcher suggests a practical application for the model. Drama seems to promote awareness, proto imagination and partnership, and consequently the sense of belonging and ability to comprehend signs. Drama is discussed as the interface of recreation and rehabilitation in disability contexts. The findings and considerations are presented for further assessment and development, in order to enhance community-based rehabilitation, human growth, access to culture, and quality of life among individuals with special needs. ...
Alternative title
Draama puhe- ja kehitysvammaisten ihmisten yhteisöllisenä kuntoutuksena ja kokemuksena
Publisher
Jyväskylän yliopisto
ISBN
978-951-39-3840-6
ISSN Search the Publication Forum
0075-4625
Keywords
Hermeneutiikka kuntoutus kehitysvammaiset puhevammaiset toiseus draamamenetelmät draamaterapia draamakasvatus yhteisöllisyys vuorovaikutus
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3840-6

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3079]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Uudestaan vaan härkää sarvista ja kokeillaanpas vähän toisella lailla" : luokanopettajien kokemuksia draamakasvatuksen käytöstä 

    Kettunen, Sami (2017)
    Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä ja kuinka he draamaa työssään hyödyntävät. Halusin saada selville, ovatko luokanopettajien käyttämät draamaharjoitukset ...
  • Työ osallisuuden mahdollistajana : kehitysvammaisten ihmisten näkemyksiä työstä ja sen merkityksestä. 

    Hiltunen, Ulla (2020)
    Työtä arvostetaan yhteiskunnassamme paljon, ja sillä on siten suuri merkitys osallisuuden kokemukseen. Kehitysvammaisilla ihmisillä työllistyminen palkkatyöhön on yhä harvinaista, ja suurin osa käy työ- ja päivätoimintak ...
  • Yhteisö, taide ja tutkimus : keskustelu eettisistä mahdollisuuksista tietämättömyyden tilassa 

    Jäntti, Saara; Laakkonen, Riku; Honkasalo, Marja-Liisa (Taideyliopisto, 2021)
  • Draama ja toiminnalliset menetelmät ohjausvuorovaikutuksen tukena 

    Ärväs, Tarja (2012)
    Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ohjaajien käsityksiä draamasta ja toiminnallisista menetelmistä sekä etsiä vastauksia kysymyksiin, mitä draaman ja toiminnallisten menetelmien käyttäminen vaatii, ja mitä annettavaa ...
  • Vertaistuki vai viralliset verkostot? kehitysvammaisten lasten perheiden tukeminen 

    Rajalin, Johanna (2009)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre