Show simple item record

dc.contributor.authorJulkunen, Jenni
dc.date.accessioned2010-03-24T15:12:25Z
dc.date.available2010-03-24T15:12:25Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1125777
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23061
dc.description.abstractVuonna 2007 julkaistun Erityisopetuksen strategian suositusten perusteella Opetusministeriössä alettiin laatia luonnosta uudesta perusopetuslaista. Opetusalan sidosryhmät ja vammaisjärjestöt antoivat lausunnot lakiluonnoksesta keväällä 2009 ja lausuntojen perusteella luonnoksesta muokattiin hallituksen esitys perusopetuslaiksi kesän 2009 aikana. Tässä tutkimuksessa selvitettiin sitä, miten lausunnoissa kommentoitiin esitysluonnosta ja sitä, miten lausunnot huomioitiin hallituksen esitystä muokattaessa. Tutkimusaineistona olivat perusopetuslakiesityksen luonnos, luonnoksesta annetut lausunnot sekä muokattu hallituksen esitys. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Lausunnoissa kannatettiin melko varauksetta esitystä varhaisesta tuesta ja tuen suunnitelmallisuudesta. Esityksen muihin keskeisiin ehdotuksiin, kuten pedagogisen arvioinnin lisäämiseen, tuen porrastamiseen ja lähikoulun ensisijaisuuteen, liittyen esitettiin kuitenkin paljon kysymyksiä, huomautuksia ja lisäyksiä. Samoin kommentoitiin uudistuksen eettisyyttä ja tehokkuutta sekä siihen liittyviä käytänteitä. Esitys muokattiin lopulliseen muotoonsa lausuntojen perusteella, mutta monen lausunnonlaatijan mielestä lakiin jäi luultavasti vielä paljon parannettavaa. Opetusalan ammattijärjestössä esimerkiksi pelätään erityisoppilaiden integraation lisäävän opettajien työmäärää, kun taas vammaisjärjestöissä olisi toivottu lakiin vielä vahvempaa ilmaisua inkluusion ensisijaisuudesta. Aiheen tutkimista olisi luontevaa jatkaa selvittämällä sitä, että kenen lausunnossa esitetyt pelot toteutuvat lakiuudistuksen myötä. Myönteisestä näkökulmasta voitaisiin myös tutkia, että siirtyvätkö lain keskeiset ehdotukset muun muassa tuen suunnitelmallisuudesta ja porrasteisuudesta käytännön opetustyöhön.
dc.format.extent77 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherperusopetuslaki
dc.subject.otherinkluusio
dc.subject.otherintegraatio
dc.subject.othererityisopetus
dc.subject.otherasenteet
dc.titleKenen inkluusio? : opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201003241346
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoperusopetuslaki
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysointegraatio
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoasenteet
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright