Kenen inkluusio? : opetusalan sidosryhmien ja vammaisjärjestöjen lausunnot uudesta perusopetuslakiesityksestä
Vuonna 2007 julkaistun Erityisopetuksen strategian suositusten perusteella Opetusministeriössä alettiin laatia luonnosta uudesta perusopetuslaista. Opetusalan sidosryhmät ja vammaisjärjestöt antoivat lausunnot lakiluonnoksesta keväällä 2009 ja lausuntojen perusteella luonnoksesta muokattiin hallituksen esitys perusopetuslaiksi kesän 2009 aikana.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin sitä, miten lausunnoissa kommentoitiin esitysluonnosta ja sitä, miten lausunnot huomioitiin hallituksen esitystä muokattaessa. Tutkimusaineistona olivat perusopetuslakiesityksen luonnos, luonnoksesta annetut lausunnot sekä muokattu hallituksen esitys. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Lausunnoissa kannatettiin melko varauksetta esitystä varhaisesta tuesta ja tuen suunnitelmallisuudesta. Esityksen muihin keskeisiin ehdotuksiin, kuten pedagogisen arvioinnin lisäämiseen, tuen porrastamiseen ja lähikoulun ensisijaisuuteen, liittyen esitettiin kuitenkin paljon kysymyksiä, huomautuksia ja lisäyksiä. Samoin kommentoitiin uudistuksen eettisyyttä ja tehokkuutta sekä siihen liittyviä käytänteitä. Esitys muokattiin lopulliseen muotoonsa lausuntojen perusteella, mutta monen lausunnonlaatijan mielestä lakiin jäi luultavasti vielä paljon parannettavaa. Opetusalan ammattijärjestössä esimerkiksi pelätään erityisoppilaiden integraation lisäävän opettajien työmäärää, kun taas vammaisjärjestöissä olisi toivottu lakiin vielä vahvempaa ilmaisua inkluusion ensisijaisuudesta.
Aiheen tutkimista olisi luontevaa jatkaa selvittämällä sitä, että kenen lausunnossa esitetyt pelot toteutuvat lakiuudistuksen myötä. Myönteisestä näkökulmasta voitaisiin myös tutkia, että siirtyvätkö lain keskeiset ehdotukset muun muassa tuen suunnitelmallisuudesta ja porrasteisuudesta käytännön opetustyöhön.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
Salonen, Anna (2023)Tässä tutkimuksessa etsittiin onnistuneita inkluusioratkaisuja vaikeimmin vammaisten toiminta-alueittain peruskoulutasolla opiskelevien oppilaiden koulunkäyntiin. Inkluusioratkaisuja etsittiin tarkemmin juuri sosiaaliseen ... -
Luokanopettajien suhtautuminen erityisoppilaiden integraatioon
Linna, Miia (2004) -
"Kuinka kaukana on lähin koulu?" : erään kunnan opetushenkilöstön näkemyksiä integraatiosta
Eskola, Riikka; Friman, Marjo (2009) -
The Role of Finnish Comprehensive School Principals in Inclusive Education Practice
Dibessa, Samson (2021)The increasing trends of diversities and special educational needs in the school highly demands the collaboration of the school community toward inclusive education. The principals are the ones who lead the school communities. ... -
"Matka kohti inkluusiota" : inklusiivisen koulun kehittämistä edistävät ja estävät piirteet suomalaisessa koulutusjärjestelmässä oppilaiden haastatteluiden perusteella
Kaunisvaara, Vilma; Pikkuvirta, Alli (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, mitä Boothin ja Ainscowin (2005) inklusiivisen kehittämismallin mukaisia piirteitä tutkimukseen osallistuvien oppilaiden kouluista voidaan tunnistaa sekä mitä ajatuksia oppilailla ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.