dc.contributor.author | Mäkinen, Mirva | |
dc.date.accessioned | 2010-03-18T07:19:06Z | |
dc.date.available | 2010-03-18T07:19:06Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1125286 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23041 | |
dc.description.abstract | CLIL (Content and Language Integrated Learning) opetusmenetelmässä oppilaiden vieraan kielen kehityksen on huomattu olevan nopeampaa kuin ei-CLIL oppilaiden. Vieraan kielen käyttö opetuksessa tarkoittaa, että vieras kieli ei ole oppimisen kohde vaan oppimisen väline. Oppilaat oppivat kieltä käyttämällä tätä kouluaineen opiskelussa. CLIL menetelmän positiivisia puolia ovat, että oppilaan vieraan kielen kommunikatiiviset taidot kehittyvät ja sanavarasto kasvaa. Kieliopin kehityksestä CLIL opetuksessa ei ole vielä laajoja tutkimuksia. Kieliopin kehittymistä CLIL opetuksessa on kritisoitu, koska opetuksen pääpaino ei ole kielen oppimisessa.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää eroavatko kuudesluokkalaisten CLIL oppilaiden englannin kielioppitaidot normaalissa englanninopetuksessa olevien oppilaiden kielioppitaidoista. Tutkimus toteutettiin kielioppitestin avulla, jonka teki yhteensä 122 oppilasta. Tutkimuksen tarkastelun kohteena on englannin apuverbien do, does käyttö, kolmannen persoonan s-päätteen käyttö, epämääräisen ja määräisen artikkelin käyttö, imperfektin tunnistus ja sen käyttö, futuurin ja konditionaalin tunnistus ja persoonapronomien käyttö. Tutkimuksessa tarkastellaan onko CLIL ja ei-CLIL oppilaiden välillä eroja englannin kielen kielioppitaidoissa ja jos eroja ilmenee, minkälaisia eroja tutkimuksen mukaan oppilaiden välillä on ja missä kieliopin eri alueilla.
Tämän tutkimuksen mukaan CLIL oppilaiden englannin kielioppitaidot ovat ei-CLIL oppilaisiin verrattuina paremmat. Tutkimuksen mukaan CLIL oppilaat päihittävät ei-CLIL oppilaat kielioppitestin kaikilla osa-alueilla, joten voidaan sanoa, että CLIL opetusmenetelmä vaikuttaa positiivisesti kieliopin kehittymiseen. CLIL menetelmän käyttöä tulisi tutkia lisää. Tarvittaisiin lisätietoa vieraan kielen kehityksestä sekä tämän vaikutuksista äidinkielen kehittymiseen. | |
dc.format.extent | 100 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | CLIL | |
dc.subject.other | content based learning | |
dc.subject.other | bilingualism | |
dc.subject.other | vieraskielinen opetus | |
dc.title | "Yesterday I met the biggest ice cream and drinked the biggest coke of my life" : are there differences in the competence of English grammar between CLIL students and non-CLIL students? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-20103181330 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | vieraskielinen opetus | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |