"Yesterday I met the biggest ice cream and drinked the biggest coke of my life" : are there differences in the competence of English grammar between CLIL students and non-CLIL students?
Authors
Date
2010CLIL (Content and Language Integrated Learning) opetusmenetelmässä oppilaiden vieraan kielen kehityksen on huomattu olevan nopeampaa kuin ei-CLIL oppilaiden. Vieraan kielen käyttö opetuksessa tarkoittaa, että vieras kieli ei ole oppimisen kohde vaan oppimisen väline. Oppilaat oppivat kieltä käyttämällä tätä kouluaineen opiskelussa. CLIL menetelmän positiivisia puolia ovat, että oppilaan vieraan kielen kommunikatiiviset taidot kehittyvät ja sanavarasto kasvaa. Kieliopin kehityksestä CLIL opetuksessa ei ole vielä laajoja tutkimuksia. Kieliopin kehittymistä CLIL opetuksessa on kritisoitu, koska opetuksen pääpaino ei ole kielen oppimisessa.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää eroavatko kuudesluokkalaisten CLIL oppilaiden englannin kielioppitaidot normaalissa englanninopetuksessa olevien oppilaiden kielioppitaidoista. Tutkimus toteutettiin kielioppitestin avulla, jonka teki yhteensä 122 oppilasta. Tutkimuksen tarkastelun kohteena on englannin apuverbien do, does käyttö, kolmannen persoonan s-päätteen käyttö, epämääräisen ja määräisen artikkelin käyttö, imperfektin tunnistus ja sen käyttö, futuurin ja konditionaalin tunnistus ja persoonapronomien käyttö. Tutkimuksessa tarkastellaan onko CLIL ja ei-CLIL oppilaiden välillä eroja englannin kielen kielioppitaidoissa ja jos eroja ilmenee, minkälaisia eroja tutkimuksen mukaan oppilaiden välillä on ja missä kieliopin eri alueilla.
Tämän tutkimuksen mukaan CLIL oppilaiden englannin kielioppitaidot ovat ei-CLIL oppilaisiin verrattuina paremmat. Tutkimuksen mukaan CLIL oppilaat päihittävät ei-CLIL oppilaat kielioppitestin kaikilla osa-alueilla, joten voidaan sanoa, että CLIL opetusmenetelmä vaikuttaa positiivisesti kieliopin kehittymiseen. CLIL menetelmän käyttöä tulisi tutkia lisää. Tarvittaisiin lisätietoa vieraan kielen kehityksestä sekä tämän vaikutuksista äidinkielen kehittymiseen.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24888]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Children’s strategic participation in a bilingual Early Childhood Education and Care Centre
Holmila, Zoë; Moate, Josephine (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)This article considers children’s language learning experiences at an early childhood education and care centre (ECEC) in Central Finland. The article draws on data gathered as part of a Master’s thesis study (Holmila, ... -
CLIL Implementation in Greece : Empirical Findings from 2006 to 2020
Varis, Sotiria (John Benjamins Publishing Company, 2023)Despite the increasing interest in CLIL in Greece over the past decade, Greek CLIL research is largely absent from international review studies. This systematic review focuses on primary and secondary education, and examines ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018)The present study focuses on the International Master’s Degree Programs (IMDP) of the University of Jyväskylä and issues related to English-medium instruction (EMI). At the core of the present study are the IMDP students’ ... -
Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data
Hämäläinen, Mirja S. (2017)1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ...