"Yesterday I met the biggest ice cream and drinked the biggest coke of my life" : are there differences in the competence of English grammar between CLIL students and non-CLIL students?
Tekijät
Päivämäärä
2010CLIL (Content and Language Integrated Learning) opetusmenetelmässä oppilaiden vieraan kielen kehityksen on huomattu olevan nopeampaa kuin ei-CLIL oppilaiden. Vieraan kielen käyttö opetuksessa tarkoittaa, että vieras kieli ei ole oppimisen kohde vaan oppimisen väline. Oppilaat oppivat kieltä käyttämällä tätä kouluaineen opiskelussa. CLIL menetelmän positiivisia puolia ovat, että oppilaan vieraan kielen kommunikatiiviset taidot kehittyvät ja sanavarasto kasvaa. Kieliopin kehityksestä CLIL opetuksessa ei ole vielä laajoja tutkimuksia. Kieliopin kehittymistä CLIL opetuksessa on kritisoitu, koska opetuksen pääpaino ei ole kielen oppimisessa.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää eroavatko kuudesluokkalaisten CLIL oppilaiden englannin kielioppitaidot normaalissa englanninopetuksessa olevien oppilaiden kielioppitaidoista. Tutkimus toteutettiin kielioppitestin avulla, jonka teki yhteensä 122 oppilasta. Tutkimuksen tarkastelun kohteena on englannin apuverbien do, does käyttö, kolmannen persoonan s-päätteen käyttö, epämääräisen ja määräisen artikkelin käyttö, imperfektin tunnistus ja sen käyttö, futuurin ja konditionaalin tunnistus ja persoonapronomien käyttö. Tutkimuksessa tarkastellaan onko CLIL ja ei-CLIL oppilaiden välillä eroja englannin kielen kielioppitaidoissa ja jos eroja ilmenee, minkälaisia eroja tutkimuksen mukaan oppilaiden välillä on ja missä kieliopin eri alueilla.
Tämän tutkimuksen mukaan CLIL oppilaiden englannin kielioppitaidot ovat ei-CLIL oppilaisiin verrattuina paremmat. Tutkimuksen mukaan CLIL oppilaat päihittävät ei-CLIL oppilaat kielioppitestin kaikilla osa-alueilla, joten voidaan sanoa, että CLIL opetusmenetelmä vaikuttaa positiivisesti kieliopin kehittymiseen. CLIL menetelmän käyttöä tulisi tutkia lisää. Tarvittaisiin lisätietoa vieraan kielen kehityksestä sekä tämän vaikutuksista äidinkielen kehittymiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Children’s strategic participation in a bilingual Early Childhood Education and Care Centre
Holmila, Zoë; Moate, Josephine (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)This article considers children’s language learning experiences at an early childhood education and care centre (ECEC) in Central Finland. The article draws on data gathered as part of a Master’s thesis study (Holmila, ... -
Knowing matters : how students address lack of knowledge in bilingual classroom interaction
Jakonen, Teppo (University of Jyväskylä, 2014) -
The integration of content and language in students’ task answer production in the bilingual classroom
Jakonen, Teppo (Routledge, 2019)The notion of content and language integration has recently become a key topic of inquiry in research on content and language integrated learning and other kinds of bilingual educational programmes. Understanding what ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.