Maailmankatsomusten rakentaminen ja arviointi sekä älykkäät systeemit -maailmankatsomus
Tutkielman tavoitteena on muodostaa mahdollisimman hyvä maailmankatsomus. Tätä varten määritellään maailmankatsomuksen käsite, esitetään syitä miksi maailmankatsomuksia tarvitaan, esitetään kuinka maailmankatsomuksia rakennetaan, ja kuinka maailmankatsomuksia arvioidaan. Tämän jälkeen esitetään mahdollisimman hyvä maailmankatsomus. Maailmankatsomus on kokonaiskäsitys sen omaajan ympäristöstä, tavoitteista ja keinoista tavoitteiden saavuttamiseksi. Jokaisella elävällä oliolla - ja joillakin elottomilla kuten roboteilla - on maailmankatsomus, vähintään implisiittisenä ja tiedostamattomana. Tässä mielessä maailmankatsomus on niille välttämätön; ilman sitä ne eivät voisi toimia. Ihmiset voivat rakentaa, arvioida ja muuttaa tai vaihtaa maailmankatsomuksiaan. Ihmisillä on sekä tarve, että mahdollisuus valita parempi maailmankatsomus. Esitän kriteeristön, joiden avulla niitä voidaan arvioida, vertailla ja asettaa paremmuusjärjestykseen lähinnä Vidalin (2007) ja Apostelin ja kumppaneiden (2007) pohjalta. Nykyään on tarjolla erilaisia maailmankatsomuksia, tieteellisiä, uskonnollisia ja metafyysisiä, joista toiset vievät ääritapauksissa ihmiset ja ihmiskunnan tuhoon ja toiset menestykseen. Esitän ehdotuksen nykyiseksi maailmankatsomukseksi ihmisille. Tämä älykkäät systeemit -maailmankatsomus suureksi osaksi perustuu Walter Fritzin (2007) kirjassaan Intelligent systems and their societies esittämiin ajatuksiin. Pidän sitä hyvänä ehdokkaana maailmankatsomusten arviointikriteerien valossa. Se sisältää maailmankatsomusten välttämättömät osat, on yksinkertainen, lyhyt, sisäisesti ja ulkoisesti koherentti sekä kehityskelpoinen ja muokattavissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisesti älykkäät agentit opetuspeleissä
Latikka, Säde (2022)Tässä tutkielmassa tutkitaan sosiaalisesti älykkäitä agentteja ja niiden käytön potentiaalia opetuspeleissä. Potentiaalia selvitetään ensin tutkimalla opetuspelien ominaisuuksia ja käytön vaikutuksia sekä niiden motivaation ... -
Älykkäiden agenttiarkkitehtuurien soveltaminen vaativammissa tehtävissä
Tikkanen, Joose (2020)Tutkielmassa perehdytään ohjelmistoagentin määritelmään, toimintaperiaatteeseen ja rationaalisuuteen ja erilaisiin agenttiarkkitehtuureihin, joita on kehitetty. Näiden valossa myös pohditaan tekoälyn kykyjä vaativammissa ... -
Explainable Fuzzy AI Challenge 2022 : Winner’s Approach to a Computationally Efficient and Explainable Solution
Mishra, Sunny; Shukla, Amit K.; Muhuri, Pranab K. (MDPI AG, 2022)An explainable artificial intelligence (XAI) agent is an autonomous agent that uses a fundamental XAI model at its core to perceive its environment and suggests actions to be performed. One of the significant challenges ... -
Exploring Applicability of LLM-Powered Autonomous Agents to Solve Real-life Problems : Microsoft Entra ID Administration Agent (MEAN)
Rodriguez, Roberto; Syynimaa, Nestori (SCITEPRESS - Science and Technology Publications, 2024)Microsoft Entra ID is Microsoft’s identity and access management solution used by many public and private sector organisations globally. In March 2023, Microsoft retired two PowerShell modules which have enabled automation ... -
Artificial intelligence agents in game design : overview and case study
Bazhenova, Valeria (2023)Pelisuunnittelu, pelin audiovisuaalinen esitys sekä vaikeustason räätälöinti luovat optimaalisen pelikokemuksen videopeleissä. Tämä pro gradu -tutkimus käy läpi tekoälyn suunnitteluprosessia sekä ehdottaa pelijännitettä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.