Artificial intelligence agents in game design : overview and case study
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pelisuunnittelu, pelin audiovisuaalinen esitys sekä vaikeustason räätälöinti luovat optimaalisen pelikokemuksen videopeleissä. Tämä pro gradu -tutkimus käy läpi tekoälyn suunnitteluprosessia sekä ehdottaa pelijännitettä mittaava viitekehystä video-pelien tekoälyn arviointiin. Lisäksi ehdotettu viitekehys arvioitiin tapaustutkimuksen aikana. Tapaustutkimuksessa kehitettiin tekoälyagentti proseduraalista tasojen generointia varten 'rogue-like' pelissä. Careful game design, thoroughly created game aesthetics combined with game difficulty tailoring provide means for optimal game experience in video games. This research not only overviews AI agent design process but also suggests game tension framework for its performance evaluation in video games. Moreover, a design case study was carried out to assess the framework in practice for validation of the agent, which was developed for procedural level generation in a rogue-like game.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Interacting with intelligent agents : key issues in agent-based decision support system design
Liu, Shenghua (University of Jyväskylä, 2010) -
Design Systems for Intelligent Technology
Myllylä, Mari; Karvonen, Antero; Koskinen, Hanna (AHFE international, 2024)Intelligent technology seems poised to emerge with unprecedented force across many domains of human activity. Advanced technologies (e.g. artificial intelligence (AI)–based applications and services) hold great promise to ... -
Agenttien uskottavuus ja tekotyperyys realistisessa autopelissä
Domander, Richard (2014)Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee agenttien uskottavuutta realistisessa autopelissä. Tällaisessa pelissä agentit ohjaavat pelaajan kanssa kilpailevia autoja. Uskottavuus on varsin subjektiivinen ilmiö, joka riippuu ... -
AI Ethics in Industry : A Research Framework
Vakkuri, Ville; Kemell, Kai-Kristian; Abrahamsson, Pekka (RWTH Aachen University, 2019)Artificial Intelligence (AI) systems exert a growing influence on our society. As they become more ubiquitous, their potential negative impacts also become evident through various real-world incidents. Following such early ... -
What does AI think of AI as an external enabler (EE) of entrepreneurship? An assessment through and of the EE framework
Davidsson, Per; Sufyan, Muhammad (Elsevier, 2023)Recent breakthroughs make Artificial Intelligence (AI) technology a particularly potent enabler of entrepreneurship. Therefore, we use the External Enablement (EE) framework to examine AI’s potentials as enabler of ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.