Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAnttonen, Anne-Mari
dc.contributor.authorUkkonen, Jenni
dc.date.accessioned2010-02-17T12:19:27Z
dc.date.available2010-02-17T12:19:27Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1123460
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22969
dc.description.abstractTässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin päiväkodin leikkikulttuurin luomia olosuhteita esikouluikäisten lasten vapaalle leikille. Tutkimuksessa leikkikulttuurin nähtiin koostuvan sekä fyysisestä että sosiokulttuurisesta ympäristöstä. Fyysistä ympäristöä edustivat konkreettiset fyysiset tilat, materiaalit sekä tilajärjestys. Sosiokulttuurinen ympäristö puolestaan muodostui yhteisössä vallitsevista arvoista, asenteista, käytännöistä, säännöistä ja toimintatavoista. Pääpaino tutkimuksessa oli sosiokulttuurisen ympäristön tarkastelussa. Tutkimukseen osallistui yhden päiväkodin esikouluryhmästä 14 lasta sekä kolme varhaiskasvattajaa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin lasten yksilöhaastattelua sekä varhaiskasvattajien kirjoitelmia ja avoimia kyselylomakkeita. Epävirallisena lisäaineistona tutkimuksessa toimivat tutkijoiden opintoihinsa kuuluneen harjoittelun aikana järjestämien varhaiskasvattajille suunnattujen keskustelupiirien ryhmätöiden kirjalliset tuotokset. Tutkimuksessa fyysisen ympäristön olosuhteet muodostuivat hyvästä leikkiympäristöstä ja leikkiympäristön muutostoiveista. Sosiokulttuurisen ympäristön olosuhteet oli laajempi kokonaisuus sisältäen teemat hyvän leikkiympäristön, leikkiympäristön muutostoiveita, toimintamahdollisuudet leikkikulttuurissa sekä varhaiskasvattajien kiinnostuksen ja ymmärryksen lasten leikkiä kohtaan. Hyvän fyysisen leikkiympäristön syntymiseen vaikuttavat leikkipaikan koko, lelut ja leikkivälineet. Myös leikkipaikan viihtyisyys ja esteettisyys sekä turvallisuus ja rauhallisuus ovat merkityksellisiä. Hyvän sosiokulttuurisen leikkiympäristön kannalta tulee ottaa huomioon leikkipaikan herättämät tuntemukset ja niille annetut merkitykset sekä leikkipaikan tarjoamat mahdollisuudet. Olennaisia asioita ovat myös leikkiaika, leikkikaverit ja leikkijän omat henkilökohtaiset ominaisuudet. Leikkiympäristön fyysiset muutostoiveet koskivat ympäristön viihtyisyyttä, leikkivälineitä, leikkipaikkoja ja tilajärjestyksiä. Sosiokulttuurisena leikkiympäristön muutostoiveena varhaiskasvattajilla oli saada lisää aikaa leikkipaikkojen suunnitteluun. Niin lapset kuin varhaiskasvattajat toivovat lapsilla olevan enemmän mahdollisuuksia osallistua leikkiympäristön suunnitteluun ja toteutukseenkin. Varhaiskasvattajien toimintamahdollisuudet näyttäytyivät varsin hyvinä. Lasten vaikutusmahdollisuudet puolestaan ilmenivät lähinnä varhaiskasvattajien kautta vaikuttamisena. Varhaiskasvattajien kiinnostus ja ymmärrys lasten leikkiä kohtaan koettiin lasten ja varhaiskasvattajien välillä hieman eri tavoin. Suurin osa lapsista koki, etteivät varhaiskasvattajat ole kiinnostuneita eivätkä aina ymmärrä heidän leikkejään. Tutkimuksessa todettiin lasten vaikutusmahdollisuuksien tärkeys itseään ja ympäristöään koskevissa asioissa. Lasten huomioinnin ja osallistumisen tulisi olla osa leikkikulttuuria.
dc.format.extent102 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherleikki
dc.subject.otherleikkikulttuuri
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.titlePäiväkodin leikkikulttuurin luomat olosuhteet esikouluikäisten lasten vapaalle leikille
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201002171258
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysoleikit
dc.subject.ysokulttuurit
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoleikkipaikat
dc.subject.ysoleikkikalut
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright