Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKarstu, Elina
dc.date.accessioned2010-02-16T13:25:13Z
dc.date.available2010-02-16T13:25:13Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1123438
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22967
dc.description.abstractTutkielmassa selvitettiin yläkouluikäisten nuorten kokemuksia internetin ja kännykän välityksellä tapahtuvasta kiusaamisesta: kuinka paljon ja minkälaisia internet- ja kännykkäkiusaamisen muotoja nuoret ovat kohdanneet, ovatko koulukiusaaminen ja internet- ja kännykkäkiusaaminen yhteydessä toisiinsa sekä kertovatko nuoret kohtaamastaan kiusaamisesta ja kenen puoleen he kääntyvät. Tutkimus toteutettiin määrällisenä verkkotutkimuksena. Tutkimusjoukko koostui Pirkanmaan kolmen seutukunnan viiden yläkoulun 1162 oppilaasta. Vastaajista 70 % oli kuullut, 40 % oli itse todistanut ja joka viides tunsi jonkun, jota oli kiusattu internetissä tai kännykällä. Verkkokiusaamisen kohteeksi oli joutunut viidennes vastaajista, 5,1 %:lla kiusaaminen oli säännöllistä. Pojat kiusasivat verkossa enemmän kuin tytöt. Myös kiusaamisen laatu pojilla oli säännöllisempää ja luonteeltaan useammin toistuvaa. Heikommin menestyvien ja erityisopetuksen pienluokissa opiskelevien keskuudessa esiintyi enemmän verkkokiusaamista. Yleisin kännykkäkiusaamisen muoto oli ilkeämielisten puheluiden soittaminen ja yleisin internet-kiusaamisen muoto oli juoruilu ja perättömien juttujen levittäminen. Tytöt kohtasivat eniten juoruilua ja seksuaalista häirintää, pojat puolestaan kamerakännykkäkiusaamista. Koulukiusaaminen ja verkkokiusaaminen olivat yhteydessä: koulukiusatuista oppilaista enemmistöä kiusattiin myös verkossa, useampi kuin joka toinen koulukiusaaja kiusasi myös verkossa. Lisäksi koulukiusatuista oppilaista kolmannes kiusasi verkossa viikoittain. Verkkokiusaaja oli useimmiten koulusta tuttu henkilö. Nuoret kertoivat aikuisille verkkokiusaamisesta harvemmin kuin koulukiusaamisesta, vaikka kertominen helpottikin tilannetta. Verkkokiusaaminen on rantautunut Suomeen, mutta perinteinen koulukiusaaminen on vielä puolet yleisempää. Verkkokiusaamisen tilaa tulisi seurata ja myös meillä tarvitaan tästä aiheesta tieteellistä tutkimusta lisää.
dc.format.extent74 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherinternet- ja kännykkäkiusaaminen
dc.subject.otherverkkokiusaaminen
dc.subject.othernettikiusaaminen
dc.subject.otherkänykkäkiusaaminen
dc.subject.otherkoulukiusaaminen
dc.titleVirtuaaliajan vitsaus : yläkoululaisten kokemuksia internet- ja kännykkäkiusaamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201002161255
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysonettikiusaaminen
dc.subject.ysomatkapuhelimet
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysokiusaaminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot