dc.contributor.author | Karstu, Elina | |
dc.date.accessioned | 2010-02-16T13:25:13Z | |
dc.date.available | 2010-02-16T13:25:13Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1123438 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22967 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa selvitettiin yläkouluikäisten nuorten kokemuksia internetin ja kännykän välityksellä tapahtuvasta kiusaamisesta: kuinka paljon ja minkälaisia internet- ja kännykkäkiusaamisen muotoja nuoret ovat kohdanneet, ovatko koulukiusaaminen ja internet- ja kännykkäkiusaaminen yhteydessä toisiinsa sekä kertovatko nuoret kohtaamastaan kiusaamisesta ja kenen puoleen he kääntyvät. Tutkimus toteutettiin määrällisenä verkkotutkimuksena. Tutkimusjoukko koostui Pirkanmaan kolmen seutukunnan viiden yläkoulun 1162 oppilaasta.
Vastaajista 70 % oli kuullut, 40 % oli itse todistanut ja joka viides tunsi jonkun, jota oli kiusattu internetissä tai kännykällä. Verkkokiusaamisen kohteeksi oli joutunut viidennes vastaajista, 5,1 %:lla kiusaaminen oli säännöllistä. Pojat kiusasivat verkossa enemmän kuin tytöt. Myös kiusaamisen laatu pojilla oli säännöllisempää ja luonteeltaan useammin toistuvaa. Heikommin menestyvien ja erityisopetuksen pienluokissa opiskelevien keskuudessa esiintyi enemmän verkkokiusaamista.
Yleisin kännykkäkiusaamisen muoto oli ilkeämielisten puheluiden soittaminen ja yleisin internet-kiusaamisen muoto oli juoruilu ja perättömien juttujen levittäminen. Tytöt kohtasivat eniten juoruilua ja seksuaalista häirintää, pojat puolestaan kamerakännykkäkiusaamista. Koulukiusaaminen ja verkkokiusaaminen olivat yhteydessä: koulukiusatuista oppilaista enemmistöä kiusattiin myös verkossa, useampi kuin joka toinen koulukiusaaja kiusasi myös verkossa. Lisäksi koulukiusatuista oppilaista kolmannes kiusasi verkossa viikoittain. Verkkokiusaaja oli useimmiten koulusta tuttu henkilö. Nuoret kertoivat aikuisille verkkokiusaamisesta harvemmin kuin koulukiusaamisesta, vaikka kertominen helpottikin tilannetta.
Verkkokiusaaminen on rantautunut Suomeen, mutta perinteinen koulukiusaaminen on vielä puolet yleisempää. Verkkokiusaamisen tilaa tulisi seurata ja myös meillä tarvitaan tästä aiheesta tieteellistä tutkimusta lisää. | |
dc.format.extent | 74 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | internet- ja kännykkäkiusaaminen | |
dc.subject.other | verkkokiusaaminen | |
dc.subject.other | nettikiusaaminen | |
dc.subject.other | känykkäkiusaaminen | |
dc.subject.other | koulukiusaaminen | |
dc.title | Virtuaaliajan vitsaus : yläkoululaisten kokemuksia internet- ja kännykkäkiusaamisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201002161255 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | nettikiusaaminen | |
dc.subject.yso | matkapuhelimet | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |