Rehellisyyteen kasvatetut miehet : 1920-1950-lukujen savottalaisten identiteetti, sosiaalistuminen ja muistot Ylä-Savossa
Tutkin yläsavolaisten savottalaisten ammatti-identiteettiä ja heidän sosiaalistumistaan
1920−1950-luvuilla oman haastatteluaineistoni pohjalta. Haastateltavia oli 26. Tutkin, miten
lapset ja nuoret, yleensä pojat, sosiaalistettiin savottayhteisöön kerronnan ja vanhempien
antaman esimerkin avulla. Tutkin myös, millaiseksi savottalaisten ammatti-identiteetti kehittyi
mm. sanktioiden avulla. Korpilaki oli sanktio, joka ohjasi yhteisön jäseniä. Koska suurin osa
yläsavolaisista savottalaisista oli perheellisiä miehiä, jotka olivat hankkimassa rahaa perheensä
käyttöön, heillä oli voimakas motiivi saada yhteisönsä toimimaan niin, että rahallinen tulo oli
mahdollisimman suuri, työvälineitä tai tiliä ei varastettu eikä kukaan häirinnyt työntekoa niin,
ettei mahdollisimman hyvään tulokseen päästy. Yläsavolaisen savottalaisen ideaaliminä
tutkittavana ajankohtana oli rehellinen, ammatissaan taitava ja ahkera mies.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuluttajaksi kasvamisen vaihtelevat lähtökohdat : kvantitatiivinen analyysi suomalaisten nuorten aikuisten kulutusasenteista
Luukkainen, Siiri (2024)Tämän yhteiskuntapolitiikan kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisilla seikoilla on vaikutuksia suomalaisten nuorten aikuisten kulutusasenteisiin. Tutkimusta ohjasi kaksi tutkimuskysymystä, joita pyrittiin ... -
Perehdyttäminen viestintäilmiönä : perehdyttämisestä perehdyttämis- ja perehtymisprosessiin
Pitkänen, Niina (2010)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella uuden työntekijän perehdyttämistä viestinnän ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tutkimusaineisto muodostui 15 perehdyttämistä käsittelevästä opas- ja ammattikirjasta sekä ... -
Musiikinopettajan ensimmäinen työvuosi : alku ammattiin sosiaalistumiselle
Ikäheimonen, Päivi (1995) -
Syttymättömät kansankynttilät : miksi opettajaopiskelija päätyy opettajankoulutuksen aikana valintaan olla tekemättä opettajan työtä?
Sandvik, Anu (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajaopiskelijoiden sitoutumista opettajaopintoihin ja opettajaopiskelijan opintopolun aikana ilmenneitä tekijöitä, joiden vuoksi tutkittava pitää vähintään epätodennäköisenä työskentelemistään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.