Show simple item record

dc.contributor.authorMoilanen, Panu
dc.contributor.authorAarnio, Antti
dc.contributor.authorPenttilä, Jari
dc.date.accessioned2010-02-05T17:58:36Z
dc.date.available2010-02-05T17:58:36Z
dc.date.issued2001
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1124026
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22903
dc.description.abstractSanomalehdistöllä on perinteisesti ollut Suomessa erittäin vahva asema. Viime vuosikymmenen ajan sanomalehtien yhteenlaskettu levikki on kuitenkin jatkuvasti laskenut, ja lehtien osuus mediamainonnasta pienentynyt. Kiristyvä kilpailu kuluttajien ajankäytöstä ja mainostajien markoista onkin saanut lehdet miettimään, miten asiakassuhteita voitaisiin lujittaa ja asiakastyytyväisyyttä parantaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten asiakassuhdemarkkinoinnin paradigmaa ja sitä tukevia asiakashallintajärjestelmiä voidaan hyödyntää sanomalehtitoimialalla ja erityisesti lehtien levikkimarkkinoinnissa. Tutkimus on konstruktiivinen, soveltava tapaustutkimus. Sen toimeksiantajina oli seitsemän Suomen suurimpiin kuuluvaa sanomalehteä ja eräs järjestelmätoimittaja. Tutkielman teoreettisessa osassa perehdytään asiakassuhdemarkkinoinnin ja markkinoinnin tietojärjestelmien teoriaan, tietosuojalainsäädännön järjestelmille asettamiin rajoitteisiin, sekä sanomalehteen tuotteena ja sen levikkimarkkinoinnin ongelmiin. Tutkimuksen empiirisen osan tavoitteena oli kuvata sanomalehtialan tarpeita palveleva asiakashallintajärjestelmä. Kuvaus perustuu mainittuun teoriaan ja toimeksiantajaorganisaatioissa suoritettuihin teemahaastatteluihin sekä tutkimukseen liittyen järjestettyihin lukuisiin työpajoihin (workshop). Tutkimuksessa mallinnettu asiakashallintajärjestelmä havaittiin sisäisesti ja ulkoisesti toimivaksi: se täytti teoreettisessa osuudessa toiminnallisuudelle asetetut kriteerit ja myös tutkimuksen toimeksiantajat totesivat esitetyn asiakashallintajärjestelmän täyttävän ne vaatimukset, joita ne olivat sille asettaneet.
dc.format.extent172 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersanomalehdet
dc.subject.othertietojärjestelmät
dc.subject.othermarkkinointi
dc.subject.othersuhdemarkki¬noin¬¬ti
dc.subject.otherasiakaslähtöisyys
dc.subject.otherasiakassuhde
dc.subject.otherlevikki
dc.subject.othertietosuoja
dc.subject.otherhenkilötietolaki
dc.titleAsiakassuhdemarkkinointi ja sanomalehtien asiakashallinta : konstruktiivinen tutkimus transitionaalisella toimialalla
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201002051190
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysosuhdemarkkinointi
dc.subject.ysoasiakaslähtöisyys
dc.subject.ysoasiakassuhde
dc.subject.ysolevikki
dc.subject.ysotietosuoja
dc.subject.ysohenkilötietolaki


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record