Liikunta-aktiivisuuden lisääminen : pitkäaikaistyöttömien kokemuksia tuetulta liikuntajaksolta
Suvi Lindroos. Liikunta-aktiivisuuden lisääminen – Pitkäaikaistyöttömien kokemuksia tuetulta liikuntajaksolta. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 2010. 78 s.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Keski-Suomen TE-keskuksen rahoittamalle ja SPR:n Länsi-Suomen piirin hallinnoimalle Raide 1-projektin yhteydessä toteutetulle liikuntakurssille osallistuneiden pitkäaikaistyöttömien kokemuksia kurssista. Haastatteluissa käytiin läpi teemojen avulla mm. kurssilaisten kokemuksia kurssille osallistumisesta, ryhmässä liikkumisesta, ohjaajien vaikutuksista kurssilaisten toimintaan, oman asenteen tai innostuksen muuttumisesta ja kurssin vaikutuksista muuhun elämään. Tutkimuksella haluttiin selvittää erityisesti kurssilaisten läpikäymää muutosprosessia lii-kuntakäyttäytymisen suhteen sekä heidän prosessiaan edistäneitä tekijöitä.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, sillä siinä tarkasteltiin yksilöiden kokemuksia ja haluttiin saada osallistujien ääni kuuluviin. Tutkimuksen kohdejoukko koostui neljästä vuosien 2006–2008 aikana jollakin Raideprojektin liikuntakursseilla olleista henkilöistä. Tutkimushenkilöt olivat 34–59-vuotiaita, heistä kaksi oli miehiä ja kaksi oli naisia. Tutkimushenkilöt valittiin haastateltaviksi harkinnanvaraisesti. Valinnalla ei tavoiteltu edustavaa otosta kaikista kurssilla olleista, joten tulokset eivät ole yleistettävissä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin.
Kaikki haastatellut pystyivät parantamaan liikunta-aktiivisuuttaan kurssin aikana. Kurssin jälkeen liikunta-aktiivisuus on pysynyt kurssia edeltänyttä tasoa korkeammalla. Tärkeimpänä tekijänä motivaation luomisessa ja ylläpitämisessä kurssin aikana osallistujat näkivät omaohjaajan läsnäolon, kannustuksen ja neuvonnan. Myös kurssin monipuolisia tunteja sekä hyvää ja rentoa ilmapiiriä kiiteltiin. Haastatellut kertoivat liikkumisensa syyksi terveydestä huolehtimisen, liikunnan sosiaalisuuden sekä liikunnan tuoman mielihyvän ja energisyyden. Jokaisella motivaatio omatoimiseen liikuntaan kurssin jälkeen syttyi eri syistä.
Haastatellut kokivat saaneensa kurssilta myös eväitä muuhun elämään. Usko omaan tekemiseen ja pärjäämiseen kasvoi kaikilla kunnon kohentuessa ja onnistumisen koke-musten karttuessa. Rohkeus kokeilla jotain uutta ja pelottavaa, tuntemus omasta mahdollisuudesta vaikuttaa elämäänsä sekä itsetuntemuksen ja -luottamuksen kasvu koettiin mukavina ja tärkeinä kurssin antimina. Haastatellut kokivat saaneensa tärkeitä taitoja ja tietoja suunnitella ja toteuttaa itse omaa liikuntakäyttäytymistään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Henkilökohtaisen ohjaajan ja liikuntakurssin vaikutus työikäisten liikunta-aktiivisuuden lisäämisessä
Myötävuori, Hanna (2010)TIIVISTELMÄ Jyväskylän yliopisto Liikuntatieteiden laitos/Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta MYÖTÄVUORI, HANNA: Henkilökohtaisen ohjaajan ja liikuntakurssin vaikutus työikäisten liikunta-aktiivisuuden lisäämisessä. ... -
Radiovälitteisen liikuntaohjauksen tavoitettavuus ja soveltuvuus ikäihmisten liikunta-aktiivisuuden edistämiseen : pilottitutkimuksen loppuraportti
Kekki, Katariina; Hiirikoski, Riku; Kettula, Anne; Kaasalainen, Karoliina; Neittaanmäki, Pekka (Jyväskylän yliopisto, 2019) -
Liikunta-aktiivisuuden ja liikuntaharrastuksiin osallistumisen yhteys lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin
Mäkinen, Reko (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda tämänhetkiseen tutkimuskirjallisuuteen pohjautuva katsaus siitä, kuinka liikunta-aktiivisuus ja organisoituihin liikuntaharrastuksiin osallistuminen on yhteydessä lasten ja nuorten ... -
Liikunta-aktiivisuuden yhteys poikien itsetuntoon, kehonkuvaan ja elämäntyytyväisyyteen
Lakka, Elmo (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää 5., 7. ja 9. -luokkalaisten poikien liikunta-aktiivisuutta, itsetuntoa, elämäntyytyväisyyttä ja kehonkuvaa sekä näiden tekijöiden välisiä yhteyksiä. Lisäksi selvitin poikien iän ...