Kommunikaation lajityypit eli genret - käsiteanalyysi
Tekijät
Päivämäärä
2009Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Tanskanen, Antti-Pekka
Tietojärjestelmätieteen kandidaatin tutkielma / Antti-Pekka Tanskanen
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2009, 27 s.
Kandidaatintutkielma
Tämä tutkielma käsittelee kommunikaation genrejä. Ne ovat kommunikaation
stereotyyppejä. Genre-teorian käsitteistö on epäselvä ja monitulkintainen,
mutta se tarjoaa näkökulman organisaation toimintaan. Tutkielman tavoitteena
on esitellä genre-teoria ja se mihin sitä käytetään. Itsessään sitä ei käytetä
mihinkään. Tämä tutkimus ei käsittele genre-teoriaa käyttäviä menetelmiä, eikä
kohteiden analyysimenetelmiin liittyvää tutkimusta.
Koska genre-teorian käsitteistö on tarkoituksella epämääräinen, esitellään
jokaisen käsitteen yhteydessä selkeyttäviä esimerkkejä, eikä yritetä rajata niitä
väkisin. Jotkin niistä ovat poimittu tehdystä tutkimuksista ja jotkut itse
keksittyjä. Menetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta, jonka pohjalta on
pyritty kokoamaan ristiriidaton esitys genre-teoriaa käyttävän tutkimuksen
käsitteistä ja määritelty se.
Keskeisenä tutkimustuloksena esitetään, että tutkijan tai tutkimusryhmän
päätettäväksi jää paljon asioita. Tutkimus esittelee myös seikkoja, jotka
perustelevat genrejen käyttöä ja hyötyjä kommunikatiivisessa tutkimuksessa.
Vertailua muihin vastaaviin teorioihin ei tässä tutkielmassa tehdä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lajien synty : tekstilaji kielitieteen semioottisessa metateoriassa
Nieminen, Tommi (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Yhteinen ymmärtäminen koulutuksessa ja työssä : kontekstin merkitys ymmärtämisessä opiskelijaryhmän ja työtiimin keskusteluissa
Valleala, Ulla Maija (Jyväskylän yliopisto, 2006)Ulla Maija Valleala tutki väitöskirjassaan, miten kahden avoimen yliopiston opiskelijaryhmän ja nuorisotyöntekijätiimin on mahdollista oppia tuloksellisemmin yhteisen ymmärryksen avulla. Oppiminen edellyttää ymmärrykseen ... -
Diskurssianalyysi : tapa tutkia, tulkita ja olla kriittinen
Pynnönen, Anu (University of Jyväskylä, 2013) -
Interpretation of journalistic photographs as an instrument of visual literacy education
Kędra, Joanna (University of Jyväskylä, 2016)Images are produced, used and distributed on an enormous scale. However, the skills of understanding, interpreting and using images as well as thinking and learning in terms of images are taken for granted, and thus, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.