Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLappi, Maria
dc.date.accessioned2009-11-25T09:20:16Z
dc.date.available2009-11-25T09:20:16Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1115001
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/22460
dc.description.abstractMusiikki on osa ennen kaikkea arkipäivän elämää, mutta käytössä toisinaan myös kielten oppitunneilla. Kielen oppimisen tutkimuksessa musiikkiin ei kuitenkaan toistaiseksi ole kiinnitetty paljonkaan huomiota. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisia kokemuksia ja ajatuksia englannin oppijoilla on kielen oppimisesta musiikin kautta ja siten tarjota näkökulmia musiikin roolista vieraan kielen oppimisessa. Materiaali koostuu neljän suomalaisen nuoren aikuisen haastatteluista. Tutkielmassa vastataan kysymyksiin: 1) Miten musiikki on ollut läsnä haastateltavien englannin oppimisen historiassa? 2) Millaisia kokemuksia oppijoilla on vieraan kielen, erityisesti englannin, oppimisesta musiikin kautta? 3) Mitä oppijat ajattelevat musiikin roolista kielen oppimisessa? 4) Millaisia mielipiteitä ja ajatuksia oppijoilla on oppimiskontekstin merkityksestä asiassa? Kaikkiin kysymyksiin sisältyvät sekä koulun että vapaa-ajan ympäristöt. Tutkimuskysymysten luonteen vuoksi tutkielma on pääosin kuvaileva. Tutkielman metodologinen viitekehys on narratiivinen tutkimus. Haastattelut toteutettiin narratiivisina tutkimushaastatteluina ja näin kerätty aineisto, oppijoiden narratiivit, analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkielman teoreettinen osuus pohjautuu kokemuksellisen oppimisen teoriaan, jonka lisäksi lähtökohtana ovat kielen ja musiikin yhteydet sekä musiikin käyttö kieltenopetuksen työvälineenä. Haasteltavien oppimishistorian aikana musiikkia on käytetty englannin oppitunneilla etenkin oppilaiden ollessa lapsia. Kielten tunneilla käytetty musiikki on ollut peräisin lähinnä oppikirjoista ja oppijan rooli musiikillisissa aktiviteeteissa yleensä passiivinen. Haastateltavien vapaa-ajalla englanninkielinen musiikki on merkittävällä sijalla. Aineistossa kuvatut oppimiskokemukset liittyvät kuullunymmärtämisen, ääntämisen, sanaston, kieliopin ja kulttuurin oppimiseen. Usein musiikki liittyy kielen oppimiseen muistamisen apuvälineenä, kielenkäytön mallina tai motivaation lähteenä. Kielenoppiminen musiikin avulla on luonteeltaan pääosin alitajuista ja lisäksi iällä, motivaatiolla ja muilla yksilöllisillä piirteillä on merkitystä musiikin rooliin oppimisprosessissa. Haastateltavat suhtautuvat musiikkiin kielen opetuksen ja oppimisen välineenä erittäin positiivisesti sekä koulussa että vapaa-ajalla, mutta kritisoivat jonkin verran tapoja hyödyntää sitä koulun opetuksessa. Tutkielma tarjoaa kieltenopettajille ja oppimateriaalien tekijöille ajatuksia tavoista hyödyntää musiikkia opetuksen ja oppimisen välineenä, oppijoille näkökulmia oman kielenoppimisen pohtimiseen sekä tutkijoille lähtökohtia aiheeseen liittyvälle jatkotutkimukselle.fi
dc.format.extent133 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherexperiential learning
dc.subject.othermusic and foreign language learning
dc.subject.othermusic and foreign language teaching
dc.titleMusical experiences in learning English as a foreign language
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-200911164411
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot