Innovaatioiden diffuusio ja innovaatioiden omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Tekijät
Päivämäärä
2009Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää innovaatioiden diffuusio‐ ja omaksumisprosesseja.
Tutkimuksessa esitellään malleja ja teorioita, joiden avulla diffuusiota
ja omaksumista on pyritty mallintamaan erilaisten innovaatioiden ja
omaksujien kohdalla. Malleille ja teorioille on pyritty löytämään vahvistusta
tutkimalla teknologisten innovaatioiden diffuusiosta ja omaksumisesta tehtyjä
tutkimuksia.
Tutkimuksen pohjalta käy ilmi, että innovaatioiden diffuusioon ja omaksumiseen
vaikuttaa suuri määrä erilaisia muuttujia, ja että diffuusio‐ ja omaksumisprosessit
ovat erilaisia eri innovaatioiden ja omaksujien ja ympäristöjen kohdalla.
Alan tutkimuksissa teorioita ja malleja on useasti jouduttu muokkaamaan ja
yhdistelemään, jotta ne sopisivat paremmin tutkittavan kohteeseen.
Tutkimus on suoritettu kirjallisuuskatsauksena.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5370]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Muutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä
Räisänen, Jaana (2018)Digitalisaatio tuo yrityksille hyötyjä, mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii digitaalisten innovaatioiden omaksumista ja leviämistä. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu, millä tavoin muutosta tukeva organisaatio voi ... -
Mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Pakarinen, Miro (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa käydään läpi mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarjota katsaus mobiilimaksamisen meneillä olevaan tutkimuskenttään ja ... -
Kuluttajien mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Pesonen, Petteri (2020)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on esitellä, kuinka kuluttajat ottavat mobiilimaksamisen käyttöön ja mitkä tekijät vaikuttavat mobiilimaksun käyttöönottoon. Tässä tutkielmassa käsitellään mobiilimaksujärjestelmien ... -
Chattibottien omaksumiseen vaikuttavat tekijät asiakasrajapinnassa
Virtanen, Rosa (2020)Teknologioiden lisääntyminen asiakasrajapinnassa on lähes välttämätöntä palvelutuotannon tehostamiseksi. Kehittyvien tekoälyteknologioiden joukosta erityisesti chattiboteista on haettu lisätukea asiakaspalvelun rinnalle, ... -
Mobiilipankkiasioinnin omaksumiseen vaikuttavat tekijät Suomessa
Koivisto, Kerttuli (2014)Mobiilipalveluiden rooli perinteisten asiointimuotojen rinnalla on kasvussa, mikä on havaittavissa myös pankkisektorilla. Kaikkialla läsnä oleva reaaliaikainen mobiilipankki ei hyödyistään huolimatta ole kuitenkaan saavuttanut ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.