There's A Ghost In Every Mirror: The Identity of the Ghost In Hamlet
Tutkielmassani käsittelen William Shakespearean näytelmän Hamlet keskeisen hahmon,
Haamun, identiteettiä katolisessa ja protestanttisessa teologiassa eriävän kiirastuliopin
kautta avautuvana ristiriitana. Tulkitsen Haamun hahmoa perinteistä skeptisemmästä
näkökulmasta, jonka pohjalta pyrin löytämään tekstistä viitteitä siihen, että Haamun
identiteetti ei missään vaiheessa ole suoraan johdettavissa siihen perinteiseen tulkintaan,
jonka mukaan se olisi Hamletin isä. Pyrin valottamaan jo 1500-luvun lopulla Englannissa
vaikuttaneen protestanttisen maailmankuvan valossa teoksen kuvauksia Haamun alkuperästä
sekä analysoimaan, millä tavalla sen kanssa tekemisissä olevat henkilöhahmot
siihen reagoivat näytelmän eri vaiheissa. Erityisesti kiinnitän huomioita niihin
kohtauksiin, joissa Haamu on läsnä, sekä ottamaan kantaa vallalla oleviin käsityksiin
kohtauksista, jotka Haamuun liittyen ovat olleet joko vaikeaselkoisia tai, kuten
tutkielmassani väitän, väärintulkittuja.
Tutkin Shakespearen näytelmää eritoten kriittisen diskurssianalyysin ja
kulttuurintutkimuksen menetelmin, käyttäen hyväksi Aristoteleen käsitteitä katharsis sekä
hamartia sekä lähiluvun käsitettä koettaessani ymmärtää Haamun funktiota näytelmän
dynaamisena osana sekä sen vuorovaikutusta Hamletin funktioon näytelmässä.
Tutkimuksissani selvisi, että kaksi perinteistä tulkintaa näytelmästä voidaan osoittaa
virheellisiksi: ensinnäkin tulkinta siitä, että Haamu on Hamletin isä, on tekstipohjaisissa
perusteluissaan vajavainen; uskon kuitenkin, että Shakespeare tahallisesti ohjaa lukijaa
tässäkin tapauksessa kahtaalle, mutta tutkimukseni osoittaa, että on turha luottaa Haamun
identiteettiin aksiomaattisesti. Toiseksi väitän tulosteni perusteella, että Hamlet toteuttaa
Haamun antaman imperatiivin ei niinkään viimeisessä näytöksessä Claudiuksen vaan
Poloniuksen kuoleman kautta, ja että väitökset Hamletin viivyttelystä ovat ylimitoitettuja;
mikäli Hamletille jokin hamartia tahdotaan suoda, on se hänen epäjohdonmukainen
uskonsa Haamun identiteettiin.
Kandidaatintutkielman formaatin asettamien rajoitusten seurauksena esimerkiksi
Horation hahmon tarkastelua suhteessa Haamun identiteettiin sekä Hamletin syntaksin
tutkimusta on ollut mahdotonta toteuttaa. Myöskään kaikkia näytelmässä esiintyviä
nyansseja on ollut mahdotonta sisällyttää tähän tutkielmaan, ja esimerkiksi Hamletin
iambisen pentametrin variointia sekä hänen hendiadyksen käyttöänsä ei ole tässä
tutkimuksessa tutkittu.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
A woman in popular culture : feminist criticism, deconstruction and video analysis
Modinos, Tuija (1993) -
“I feel like I spent my whole life loving her” : the representation of a relationship between two women in Taylor Jenkins Reid’s novel The Seven Husbands of Evelyn Hugo
Roos, Emmi-Noora (2022)Historiallinen fiktiokirjallisuus avaa lukijalle ovet historiallisiin aikakausiin ja paikkoihin, tarjoten kuitenkin esimerkiksi fiktiiviset tapahtumat ja hahmot. Queer- hahmojen esitys on muuttunut vuosien saatossa, ja ... -
“This was terrorism.” : multimodal representation of the Capitol Hill invasion on January 6th, 2021, in Tumblr posts
Partanen, Liisa (2023)Donald Trumpin kannattajien tunkeutuminen Yhdysvaltain kongressitaloon tammikuun kuudentena päivänä 2021 herätti runsaasti huomiota niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassakin. Yksi sosiaalisen median sovelluksista, ... -
Make It Vegan : How Advertisements for Cosmetics Construct Vegan Representation
Hyppölä, Jenni (2023)Veganismi on yleistynyt hurjasti viimeisten vuosien aikana, ja sen myötä myös vegaanisien tuotteiden mainonta. Tässä kandidaatin tutkielmassa selvitetään, että kuinka vegaanisten kosmetiikkatuotteiden mainonnassa rakennetaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.