dc.contributor.author | Uittamo, Hanna | |
dc.date.accessioned | 2009-05-13T08:41:13Z | |
dc.date.available | 2009-05-13T08:41:13Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/20077 | |
dc.description.abstract | Englannin kieli on levinnyt laajalle maailmassa ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vieraana
kielenä. Huolimatta siitä, että nykypäivänä oppilaat käyttävät englantia toisten sitä vieraana
kielenä puhuvien kanssa esimerkiksi internetissä, on Suomessa käytetyissä oppikirjoissa edelleen
korostettu perinteiden mukaan englannin kahta suurinta variaatiota: Amerikan englantia sekä
Englannin englantia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada selville onko tämä tilanne
muuttunut uusissa oppikirjasarjoissa vallitsevan tutkimussuuntauksen mukaan korostamaan
englannin levinneisyyttä maailmassa.
Tässä tutkimuksessa käytin lukiossa käytettävien kahden eri oppikirjasarjan, In Touch sekä
Profiles toista kurssia, joka on kulttuuriin ja vapaa-aikaan keskittyvä kurssi. Odotin näistä
kursseista löytyvän eniten informaatiota englannin maailmanlaajuisesta asemasta. Käytin
oppikirjojen tutkimuksessa kuvailevaa analyysia. Tutkin oppikirjat kahden tutkimuskysymyksen
avulla: mitä englannin variaatioita teksteissä on sekä mitä englanninkielisiä kulttuureita
oppikirjoissa esitellään? Kävin kappaleet yksi kerrallaan läpi ja huomioin etenkin sanojen
kirjoitusasun sekä sanaston ylipäänsä. Lisäksi katsoin kappaleiden aiheet, kulttuuritaustan sekä
ulkoiset merkit Englannin kielen variaatioiden eroista sekä kappaleen ulkoasussa että tekstissä.
Tulokset osoittivat tilanteen olevan edelleen sama kuin ennen muuttuneesta maailmantilanteesta
huolimatta. Oppikirjoissa oli tietoa myös englannin kielen muista variaatioista ja sen
levinneisyydestä maailmassa, mutta korostus oli Amerikan englannissa sekä Englannin
englannissa. Esimerkiksi In Touch 2 oppikirjassa esiteltiin englannin levinneisyyttä muun
muassa kartan avulla, joten muuttunut englannin tilanne maailmassa otettiin kuitenkin huomioon.
Tutkimustuloksia voi hyödyntää englannin kielen opetuksen ja oppikirjojen suunnittelussa.
Opiskelijoille itselleen on hyödyksi osata tunnistaa englannin variaatioita käyttäessään kieltä
esimerkiksi työelämässä. Aineisto oli kuitenkin to | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | language learning | en |
dc.subject.other | intercultural communication | en |
dc.subject.other | global English | en |
dc.title | Global English : Varieties of English in textbooks | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-200905131584 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |