Global English : Varieties of English in textbooks
Englannin kieli on levinnyt laajalle maailmassa ja sitä puhutaan sekä äidinkielenä että vieraana
kielenä. Huolimatta siitä, että nykypäivänä oppilaat käyttävät englantia toisten sitä vieraana
kielenä puhuvien kanssa esimerkiksi internetissä, on Suomessa käytetyissä oppikirjoissa edelleen
korostettu perinteiden mukaan englannin kahta suurinta variaatiota: Amerikan englantia sekä
Englannin englantia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada selville onko tämä tilanne
muuttunut uusissa oppikirjasarjoissa vallitsevan tutkimussuuntauksen mukaan korostamaan
englannin levinneisyyttä maailmassa.
Tässä tutkimuksessa käytin lukiossa käytettävien kahden eri oppikirjasarjan, In Touch sekä
Profiles toista kurssia, joka on kulttuuriin ja vapaa-aikaan keskittyvä kurssi. Odotin näistä
kursseista löytyvän eniten informaatiota englannin maailmanlaajuisesta asemasta. Käytin
oppikirjojen tutkimuksessa kuvailevaa analyysia. Tutkin oppikirjat kahden tutkimuskysymyksen
avulla: mitä englannin variaatioita teksteissä on sekä mitä englanninkielisiä kulttuureita
oppikirjoissa esitellään? Kävin kappaleet yksi kerrallaan läpi ja huomioin etenkin sanojen
kirjoitusasun sekä sanaston ylipäänsä. Lisäksi katsoin kappaleiden aiheet, kulttuuritaustan sekä
ulkoiset merkit Englannin kielen variaatioiden eroista sekä kappaleen ulkoasussa että tekstissä.
Tulokset osoittivat tilanteen olevan edelleen sama kuin ennen muuttuneesta maailmantilanteesta
huolimatta. Oppikirjoissa oli tietoa myös englannin kielen muista variaatioista ja sen
levinneisyydestä maailmassa, mutta korostus oli Amerikan englannissa sekä Englannin
englannissa. Esimerkiksi In Touch 2 oppikirjassa esiteltiin englannin levinneisyyttä muun
muassa kartan avulla, joten muuttunut englannin tilanne maailmassa otettiin kuitenkin huomioon.
Tutkimustuloksia voi hyödyntää englannin kielen opetuksen ja oppikirjojen suunnittelussa.
Opiskelijoille itselleen on hyödyksi osata tunnistaa englannin variaatioita käyttäessään kieltä
esimerkiksi työelämässä. Aineisto oli kuitenkin to
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Presentation of Intercultural Competence in English Language Textbooks : The Case of a Private Language School in Iran
Edalati Kian, Zahra (Academic Star Publishing Company, 2016)As the objective of learning a foreign language is now defined in terms of intercultural competence, all aspects of an English as a foreign language (EFL) program are expected to be geared towards cultivating interculturality. ... -
Two sides of the same coin : Nihonjinron and native-speakerism in a Japanese lower secondary school English language textbook
Shirahata, Mai (2018)More and more scholars have been advocating the intercultural approach to language education, which is based on plurilingualism, pluriculturalism, and interculturalism. However, in the Japanese school context there are ... -
Thou shalt not write about... : a study of taboo content in Finnish EFL textbooks for upper secondary school
Keturi, Suvi; Lehmonen, Tiina (2012)Tabu on käsitteenä monimuotoinen ja vaikeasti määriteltävä, johtuen sekä niiden jatkuvasta muuttumisesta, valtavasta määrästä että niiden osittaisesta kulttuurisidonnaisuudesta. Tabuja ja tabukielen esiintymistä ... -
Cultural Knowledge as a Resource in BELF Interactions : a Longitudinal Ethnographic Study of Two Managers in Global Business
Räisänen, Tiina (Dipartimento di Lingue e Letterature Straniere dell'Università di Verona, 2019) -
Professional communicative repertoires and trajectories of socialization into global working life
Räisänen, Tiina (University of Jyväskylä, 2013)