Web-palvelut ja sen perusteknologiat
Authors
Date
2005Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2005.
40 s.
Yhteentoimivuus erilaisten järjestelmien välillä on ollut heterogeenisen ohjelmistoteollisuuden
yksi keskeisiä ongelmia. Web-palvelut (Web Services) -
teknologia pyrkii ratkaisemaan tätä ongelmaa tarjoamalla toimittajariippumattoman
menetelmän, jolla eri ohjelmointikielillä toteutetut ja eri alustoilla olevat
sovellukset kykenevät keskustelemaan keskenään.
XML toimii keskeisimpänä Web-palveluiden perusteknologiana. XML tarjoaa
standardin, joustavan ja laajennettavan tavan kommunikointiin ja toimi avaintekijänä
useiden eri tekniikoiden yhteistyössä. Itse Web-palvelu on erilaisten
sovellusten yhteistoimintaan suunniteltu sovelluskomponentti, joka kommunikoi
käyttämällä SOAP-protokollaa avoimien verkkoprotokollien avulla. Webpalvelu
on kuvattu WSDL-kieltä käyttäen ja sen sanomarakenne on määritelty
XML-skeema kielellä. Web-palvelut voidaan julkaista julkisella tai yksityisellä
UDDI-rekisterillä.
Web-palvelujen ympärille on kehitetty suuri joukko erilaisia käytäntöjä ja protokollia,
jotka pitävät huolta palvelujen luotettavuudesta, turvallisuudesta, hallinnasta
jne. Keskeisimmät protokollat ovat laajalti hyväksyttyjä ja käyttöönotettuja,
mutta yhä suuri osa näistä protokollista on joko keskeneräisiä tai vasta
julkaistuja. Web-palvelut ovat siis kohdanneet uusille teknologioille tyypillisesti
myös paljon kritiikkiä. Kritiikki on kohdistunut pääasiassa tietoturvaan, luotettavuuteen,
prosessin ja transaktion hallintaan ja suorituskykyyn.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4196]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Customer satisfaction in B2B cloud services
Turunen, Helinä (2013)Tutkimuksen tavoitteena on kirjallisuuskatsauksen kautta esitellä B2B-pilvipalveluiden asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia seikkoja, ja kuinka näitä seikkoja tulisi ottaa huomioon asiakastyytyväisyyden parantamisessa. Tässä ... -
Johan on markkinat! : varhaiskasvatuspalveluiden järjestäminen muutoksessa
Ruutiainen, Ville (Jyväskylän yliopisto, 2018)Yksityisesti tuotetun varhaiskasvatuksen osuus kasvaa. Kasvu on ollut julkisesti tuettua eli poliittisen prosessin tulos. Yksityisen toiminnan, perheiden valinnan mahdollisuuksien ja palveluntuottajien kilpailun lisääntymissä ... -
Value co-creation and co-destruction in Untappd
Ulander, Santeri (2022)Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkitaan miten arvoa yhteisluodaan ja yhteistuhotaan Untappdissa, sosiaalisessa sovelluksessa, joka pyörii oluen arvostelun ympärillä. Tutkielman tavoitteena on selvittää miten yksilöt ja ... -
Hyvinvoinnin verkostot maaseudulla asuvien äitien arjessa : etnologinen tutkimus palvelujen käytöstä ja hyvän arjen rakentumisesta
Hämeenaho, Pilvi (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2014) -
The customer complaining behavior : why customers do not complain
Järvenpää, Jarno (2017)The field of the marketing has been under change since services gained attention under 1970s. The customer behavior and the relationship marketing gained it focus in the 1990s. At the same time, the need for understanding ...