Sähköinen tunnistaminen viranomaisasioinnissa
Tekijät
Päivämäärä
2006Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Suomessa on jo viime vuosikymmeneltä lähtien pyritty monin keinoin aikaansaamaan
verkossa tarjolla olevia viranomaisten asiointipalveluja. Sähköinen
asiointi nähdään keskeiseksi välineeksi palvelujen parantamisessa ja hallinnon
tehostamisessa. Käyttäjän luotettava tunnistaminen on keskeinen edellytys verkossa
tapahtuvalle viranomaisasioinnille.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan tunnistamisen menetelmiä yleisesti, ja esitellään
yleisimmin käytetyt menetelmät sekä salakirjoituksen hyödyntäminen
tunnistamisessa. Tämän jälkeen esitellään salakirjoitukseen perustuva julkisen
avaimen menetelmä ja sen hyödyntämiseksi tarvittava julkisen avaimen järjestelmä
(PKI). Viranomaisasioinnin kannalta tärkeänä julkisen avaimen järjestelmän
toteutuksena esitellään kansallinen, valtion ylläpitämä varmennejärjestelmä
sekä kyseiseen järjestelmään kuuluvat sirullinen henkilökortti ja kansalaisvarmenne.
Lisäksi kuvataan viranomaisten verkkopalvelujen nykytilaa PKItunnistuksen
rinnalle käyttöönotettua TUPAS-tunnistamismenettely.
Tutkielman tavoitteena on perustella tunnistamisen keskeinen merkitys sähköisessä
viranomaisasioinnissa, esitellä teoreettisesti sähköisen tunnistamisen menetelmiä
ja erityisesti julkisen avaimen menetelmä, kuvata Suomessa toteutettu
julkisen avaimen järjestelmä sekä tuoda esiin järjestelmän käyttöön levittämiseen
liittyneitä vaikeuksia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Developing E-Authentication for E-Assessment : Diversity of Students Testing the System in Higher Education
Uotinen, Sanna; Ladonlahti, Tarja; Laamanen, Merja (Sciendo, 2020)Sähköinen tunnistautuminen on yksi keskeisistä teemoista verkko-opetuksessa, -opiskelussa ja - arvioinnissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opiskeluunsa erityistä tukea tarvitsevien yliopisto-opiskelijoiden ... -
Acceptability of the e-authentication in higher education studies : views of students with special educational needs and disabilities
Laamanen, Merja; Ladonlahti, Tarja; Uotinen, Sanna; Okada, Alexandra; Bañeres, David; Koçdar, Serpil (Springer, 2021)Trust-based e-assessment systems are increasingly important in the digital age for both academic institutions and students, including students with special educational needs and disabilities (SEND). Recent literature ... -
Sähköiset tunnistustyökalut lisäävät etäopiskelumahdollisuuksia
Kallinen-Kuisma, Minna; Nieminen, Matti; Ladonlahti, Tarja (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2019)TeSLA-hankkeen tavoitteena oli monipuolistaa ja parantaa verkko-opiskelumahdollisuuksia eurooppalaisissa korkeakouluissa kehittämällä työkaluja, jotka tunnistavat sekä etäopiskelijan että opintosuorituksen tekijyyden ja ... -
Miten käyttää salasanoja turvallisesti
Pishehgar, Arian (2023)Tämä kirjoitelma tarkastelee salasanojen turvallista käyttämistä nykypäiväisissä järjestelmissä. Kirjoitelmassa käydään läpi erilaisia kriteereitä, joita turvalliselle salasanalle on ja ongelmat, jotka niiden muistettavuudesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.