eCRM:n vaikutus asiakastyytyväisyyteen webpalveluissa
Tekijät
Päivämäärä
2005Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Webpalvelun menestymisen kannalta on tärkeää huomioda sen käyttäjien eli
asiakkaiden tyytyväisyys. eCRM (electronic customer relationship management) on
markkinoinnin lähestymistapa, jonka avulla asiakastyytyväisyyttä on tarkoitus parantaa
webpalveluissa tavoitteena kohottaa asiakasuskollisuutta ja sitä kautta yrityksen tuottoa.
Tässä tutkielmassa perehdytään eCRM-strategiaan sekä asiakastyytyväisyyden
syntymiseen webpalveluissa. Tutkielman päätutkimusongelmana on selvittää, mikä
merkitys eCRM:llä on asiakastyytyväisyydelle ja mitkä tekijät yleensäkin vaikuttavat
asiakastyytyväisyyden syntyyn webpalveluissa. Tämän lisäksi on tarkoitus selvittää
eCRM-käsitteen taustaa ja menetelmiä.
Tutkimusongelmaa lähestytään kirjallisuuskatsauksen avulla. Tutkielman alkuosan
sisältö on kuvaus eCRM:n tavoitteista, taustasta sekä menetelmistä. Tutkielman
loppuosassa on selvitetty minkälaiset tekijät vaikuttavat asiakastyytyväisyyden
syntymiseen webpalveluissa. Tuloksena on, että eCRM:llä on yleisesti ottaen
positiivinen vaikutus asiakastyytyväisyyteen. Vaikutus asiakastyytyväisyyteen on
ominaisuudesta riippuen voimakkaampi tai heikompi, ja vaikutus voi myös vaihdella
ajan myötä ja toimialasta riippuen. eCRM:llä ei ole kuitenkaan välttämättä vaikutusta
myynnin määrään, joten perusasiaa eli myytävän tuotteen tai palvelun laatua ja
ominaisuuksia ei pidä unohtaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ohjelmistoyrityksen asiakkaan kokeman asiakassuhteen arvon yhteys uusintaostoaikomukseen
Rupponen, Pia (2021)Pitkäaikaisten asiakassuhteiden luominen on monen yritysten välistä (B2B) kauppaa tekevän organisaation tärkein liiketoimintastrateginen tavoite. Asiakkaan kiinni pitämiseksi ja asiakkaan tarpeita ymmärtävän markkinoinnin ... -
Enhancing CRM strategy : the role of data, leadership and organizational culture
Patrikainen, Silja (2018)Ostokäyttäytymisen muuttuminen ja ostoprosessin pirstaloituminen useisiin kanaviin ovat muuttaneet yritysten tapaa tehdä asiakkuuksien johtamista (CRM). Jotta yritys pystyy tarjoamaan asiakkailleen arvoa oikeassa kanavassa ... -
Fostering brand engagement and value-laden trusted B2B relationships through digital content marketing : The role of brand’s helpfulness
Taiminen, Kimmo; Ranaweera, Chatura (Emerald Publishing Limited, 2019)Purpose The purpose of this paper is to explore how digital content marketing (DCM) users can be engaged with business-to-business (B2B) brands and determine how such engagement leads to value-laden trusted brand ... -
From customer data to customer's data : reverse use of customer data as a tool for value co-creation
Horttanainen, Ella (2021)Asiakasdatan on perinteisesti nähty hyödyttävän pääasiassa niitä keräävää yritystä. Viime vuosikymmeninä suosiota kasvattaneiden palvelukeskeisten liiketoimintamallien sekä arvon yhteisluonnin ansiosta asiakasdatan rooli ... -
Customers' willingness to share personal information with firms and its relationship with customer loyalty
Lindell, Sanni (2015)Information on customers plays an important role in customer relationship management. With customer data companies can identify customers, understand their needs and hence, personalize products and services. New technological ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.