Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorValkonen, Tarja
dc.date.accessioned2008-01-09T12:58:28Z
dc.date.available2008-01-09T12:58:28Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn951-39-1546-8
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:909693
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13452
dc.description.abstractVuorovaikutustaidot ovat keskeinen osa yleissivistävän koulutuksen tuottamaa viestintäsivistystä. Lukiolaiset ovat myös voineet osallistua valtakunnalliseen puheviestinnän päättökokeeseen vuodesta 2000 lähtien. Yliassistentti Tarja Valkosen väitöstutkimus on ensimmäinen laaja-alainen selvitys siitä, miten lukiolaisten esiintymis- ja ryhmätaitoja ohjataan oppimaan ja arvioidaan. Se osoittaa, että päättökoe ja sen kehittelytyö ovat vaikuttaneet myönteisesti lukion puheviestinnän opetukseen. Lukiolaisten puheviestintätaitojen taso osoittautui tutkimuksessa keskimäärin hyväksi. Puhe-esitysten rakentamisen ja johdonmukaisen esittämisen taidot sekä esiintymisvarmuus kaipaavat kuitenkin kehittämistä. Ryhmäkeskusteluissa taas on tarvetta aktiivisempaan ja monipuolisempaan osallistumiseen. Tulokset osoittavat myös, että perustelemisen taitoja ei kovin hyvin hallita. - Lukiolaisia tulisi ohjata vakuuttamaan kielellisellä ja nonverbaalisella ilmaisullaan, perustelemaan, arvioimaan toistensa perusteluja sekä valitsemaan tarkoituksenmukaisia ja tehokkaita argumentointistrategioita, Valkonen pohtii.fi
dc.description.abstractThe present study focuses on the assessment of speech communication skills describing pedagogical assessment, the reliability and validity of performance assessment, and the various features of self-evaluation. The data was collected by interviewing teachers (N = 9), by conducting performance-based tests in upper secondary schools (N = 10), and by analyzing students' written essays (N = 219) on competent speech communication. Skills were assessed separately by the students themselves (N = 188), by teachers (N = 11), and by two groups of trained raters (N = 16 and N = 10). Analytic-criterion-based scales were used. According to the interview data, pedagogical assessment emphasized presentation skills, whereas group communication seemed to be rather an instructional method for education in literature on compulsory courses. The teachers highly appreciated positive and motivating assessment, but the students seldom get an opportunity to apply the information and guidance they got in order to perform in a more competent manner. ¨ The judgments of competence varied in some cases extremely. Several biasing tendencies were found. The biases in assessing skills seemed to be connected to the dissimilar valuations of content and delivery skills, and task-related and group-related skills. The students' self-assessments appeared to reflect perceptions of ease of interaction, overall activity, and satisfaction, rather than skills as such. The students emphasized the speaker's ability to speak in a distinct and sophisticated style. Competence in group communication was assessed using group-related rather than task-related concepts. The implications of the study for speech communication instruction and teacher training are discussed. Further studies are needed in order to develop more reliable and valid assessment instruments of presentation and group communication skills.en
dc.format.extentverkkoaineisto
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in humanities
dc.relation.isversionofMyös painettuna.
dc.relation.isversionofISBN 951-39-1502-6
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertalkommunikation
dc.subject.othergymnasister
dc.subject.otherassessment
dc.subject.othercommunication competence
dc.subject.otherinterpersonal interaction
dc.subject.othergroup communication
dc.subject.otherpresentation
dc.subject.otherskill
dc.subject.otherupper secondary school
dc.titlePuheviestintätaitojen arviointi : näkökulmia lukiolaisten esiintymis- ja ryhmätaitoihin
dc.typedoctoral thesis
dc.identifier.urnURN:ISBN:951-39-1546-8
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06
dc.relation.issn1459-4331
dc.relation.numberinseries7
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysoviestintätaidot
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoesiintymistaito
dc.subject.ysoilmaisutaito
dc.subject.ysoryhmätyö
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysoesiintymistaito
dc.subject.ysoilmaisutaito
dc.subject.ysoryhmätyö
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright