Show simple item record

dc.contributor.authorSiitonen, Marko
dc.date.accessioned2008-01-09T12:58:24Z
dc.date.available2008-01-09T12:58:24Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.isbn978-951-39-2931-2
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1038145
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13444
dc.description.abstractVerkkopelit synnyttävät pysyviä vuorovaikutussuhteita Monen pelaajan verkkopelit tyypillisesti joko rohkaisevat pelaajien välistä vuorovaikutusta tai suorastaan vaativat sitä. Pelissä etenemisen vaatimuksena saattaa olla yhteistyö muiden pelaajien kanssa, tai peli voi perustua pelaajien väliselle kilpailulle.- Tyypillisiä verkkopelejä voi pelata melko itsenäisesti, hakematta syvempää kontaktia pelikumppaneihin. Sosiaalisuus on kuitenkin voimakas motiivi paitsi pelata verkkopelejä, myös muodostaa pysyvämpiä vuorovaikutussuhteita niiden piirissä, Siitonen kertoo.Verkkopelit perustuvat tietoverkkojen tarjoamiin tiedonsiirron mahdollisuuksiin. Tämä näkyy myös pelien tarjoamissa viestintämahdollisuuksissa. Pelin sisällä saattaa esimerkiksi olla tuki niin tekstipohjaiselle, kuvalliselle kuin ääneen perustuvalle viestinnälle. Lisäksi peli voi tarjota välineitä niin kahdenväliseen yhteydenpitoon kuin ryhmien tai yhteisöjen laajuiseen viestintäänkin.- Pelien sisältämien viestintämahdollisuuksien lisäksi jäsenet voivat pitää yhteyttä kasvokkain, puhelimitse, sähköpostin välityksellä tai vaikka IRCissä, Siitonen toteaa.Pitkäjänteinen vuorovaikutus luo pohjan yhteisöllisyydelleVerkkopeliyhteisöjen vuorovaikutus muistuttaa kasvokkain ylläpidettyjen ryhmien vuorovaikutusta. Yhteisöä koossa pitävänä voimana ovat jaetut arvot ja tavoitteet. Ne ovat myös neuvottelun kohteena läpi yhteisön elinkaaren. Arvot ja tavoitteet heijastuvat esimerkiksi siinä, kuinka yhteisö hyväksyy uusia jäseniä, ja siinä, kuinka yhteisön toiminnalle merkittävät roolit jaetaan. Niihin liittyvät ristiriidat voivat johtaa konflikteihin yhteisön sisällä, ja konfliktien ratkaisu tarjoaa puolestaan mahdollisuuden vahvistaa tai muuttaa yhteisöllisyyden perusteita.- Perinteiset identiteetin rakennuspalikat, kuten ulkonäkö tai ikä, eivät välttämättä merkitse mitään verkkopeliyhteisöissä. Saman yhteisön jäseninä ovat kenties 13-vuotias koululainen Ranskasta, 27-vuotias kotiäiti Ruotsista ja 44-vuotias diplomi-insinööri Yhdysvalloista. Kun yhteisön jäsenet eivät koskaan kohtaa kasvokkain, he muodostavat käsityksiä toisistaan esimerkiksi sen perusteella kuinka aktiivisia tai luotettavia he kokevat toisten olevan, Siitonen kuvailee.Teknologiavälitteisessä yhteydenpidossa ihmiset voivat muodostaa kuvan toisistaan nopeasti. Toisaalta pitkäjänteiseen vuorovaikutukseen perustuva tuntemus korostuu esimerkiksi silloin, kun päätetään kuka pääsee yhteisön johtotehtäviin. Vuorovaikutuksen myötä muodostuvalla maineella on näin todellista merkitystä verkkopeliyhteisöissä. Teknologiavälitteisessä yhteydenpidossa yhteisön jäsenten motivoituneisuus ja aktiivisuus korostuvat. On tyypillistä, että verkkopeliyhteisön johtohahmo tai pieni, vaikutusvaltaisten jäsenten sisäryhmä piirtää yhteisön toiminnan rajat ja antaa sille kasvot. Sosiaalisille verkostoille ominainen jatkuva muutos tulee hyvin esiin verkkopeliyhteisöissä. Uusia yhteisöjä syntyy ja vanhoja kuolee jatkuvasti, ja jäsenistön liike pelien ja yhteisöjen välillä on voimakasta. Toisaalta yhteisöjen pohjalla olevat sosiaaliset verkostot ja kahdenväliset suhteet voivat säilyä pitkäänkin, toimintaympäristöstä toiseen. Verkkopeliyhteisön kuolema ei merkitse välttämättä tällaisen verkoston romahtamista. On tavallista, että verkkopeliyhteisöistä eroaa pieniä versoja, jotka kasvavat uusiksi yhteisöiksi, tai että verkkopeliyhteisön kuoleman jälkeen osa sen muodostaneesta verkostosta alkaa rakentaa uutta yhteisöä.Siitonen käytti tutkimuksessaan haastatteluiden ja osallistuvan havainnoinnin avulla kerättyä aineistoa. Aineisto kerättiin kahdesta eri verkkopeliyhteisöstä massiivisessa linjaroolipelissäfi
dc.description.abstractThe main purpose of this study is to describe and understand the dynamics of social interaction in online multiplayer computer gaming communities. Online multiplayer gaming has been growing in popularity alongside the general growth of computer networks. Today, millions of people all around the world are playing online multiplayer games, many of which promote cooperation and competition between gamers as an integral part of the game. A substantial amount of gamers are therefore involved in the various social networks that exist within the context.This study was conducted qualitatively, and subscribes to the starting points of naturalistic or interpretative research. The data were collected by a year-long participant observation in two different online multiplayer communities in the game Anarchy Online, and by interviewing members (n=15) of multiplayer communities with varying backgrounds and gaming experience. The data were analyzed following an inductive approach with similarities to a grounded theory approach.The study considers the concept of community in the context of computer-mediated communication in general and of multiplayer games in particular. The various dynamics of social interaction within multiplayer communities are analyzed. These include the motivations behind membership in multiplayer communities, the processes of establishing roles and rules within a multiplayer community, the emergence of social identity, and conflicts and the disbandment of multiplayer communities. The study paints a picture of multiplayer communities as complex and varied social networks where constant negotiation of the values, norms and rules of the community contributes to the emergence of a shared understanding of the symbolic reality of the community and a shared social identity. The methodological questions concerning the study of social interaction in multiplayer communities are discussed in detail. Towards the end of the discussion attention is drawn to several aspects of social interaction in multiplayer communities that warrant further study.en
dc.format.extent235 sivua
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversity of Jyväskylä
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in humanities
dc.relation.isversionofISBN 978-951-39-2896-4
dc.rightsIn Copyright
dc.titleSocial interaction in online multiplayer communities
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-2931-2
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.relation.issn1459-4331
dc.relation.numberinseries74
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoverkkoyhteisöt
dc.subject.ysoverkkopelit
dc.subject.ysososiaalinen vuorovaikutus
dc.subject.ysososiaaliset verkostot
dc.subject.ysoyhteisöt
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysotietoverkot
dc.subject.ysopelaaminen
dc.subject.ysopelaajat
dc.subject.ysososiaalisuus
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoroolit
dc.subject.ysososiaalinen käyttäytyminen
dc.subject.ysoviestintä
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright