Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPaananen, Pirkko
dc.date.accessioned2008-01-09T12:58:02Z
dc.date.available2008-01-09T12:58:02Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn951-39-1780-0
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:936943
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13404
dc.description.abstractPirkko Paananen selvittää musiikkikasvatuksen väitöskirjatyössään, kuinka 6-11-vuotiaat lapset hahmottavat tonaalisen musiikin perusrakenteita improvisoidessaan omia rytmejään ja melodioitaan, lyödessään ’tahtia’ erilaisiin rytmijaksoihin ja soinnuttaessaan lyhyen melodian kuulonvaraisesti neljää sointuvaihtoehtoa käyttäen.6-11-vuotiaiden lasten improvisaatioista ja tuotoksista löytyi useita tuottamistyyppejä, jotka liittyivät tarkkaavuuden kohdistumiseen eri rakenteisiin musiikissa. Tyypit edustivat kehitystasonsa perusteella kolmea osavaihetta, osana kouluikään sijoittuvaa, ns. dimensionaalista kehitysvaihetta (n. 5-11-v), jolloin musiikillisessa tietämyksessä kehittyvät musiikillisen tapahtumarakenteen hierarkkiset suhteet. Tällaisia hierarkkisia järjestelmiä tonaalisessa musiikissa ovat metri, rytmin ryhmittyminen kuvioiksi ja edelleen laajemmiksi muodoiksi sekä asteikon sävelten välinen tonaalinen hierarkia.fi
dc.description.abstractIn the statistical and transcriptional analyses reported in this study rhythmic, melodic and harmonic improvisations of 6–11-year-old children (N=36) were examined. The goal of this explorative study was to discover the developmental paths of the basic structures of tonal music. The hypotheses were founded on a neo-Piagetian model of musical development (Paananen 1997), which is based on the developmental theory of Robbie Case (1985, 1992). For the part of the dimensional stage of development the hypotheses were tested empirically using four different task types in a MIDI-environment: rhythmic improvisation, tapping in time, melodic improvisation and improvisatory harmonization. The hypotheses were mostly confirmed: Between 6 and 11 years of age meter, rhytmic grouping and tonal scale acquired their hierarchical features. The results suggest that these hierarchical features develop sequentially, through three substages. At the first sub-stage children focused on either surface (melodic/rhythmic figures) or deep (metric/ tonal hierarchy) structures of the musical event. At the next substage surface and deep structures began to get coordinated and at the last substage they were fully integrated. Furthermore, several figural and metric representational types were found in the rhythm tasks. These types were parallel to those found in earlier studies of rhythm (Upitis 1987en
dc.format.extent229 sivua
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in humanities
dc.relation.isversionofISBN 951-39-1603-0
dc.rightsIn Copyright
dc.titleMonta polkua musiikkiin : tonaalisen musiikin perusrakenteiden kehittyminen musiikin tuottamis- ja improvisaatiotehtävissä ikävuosina 6-11
dc.typedoctoral thesis
dc.identifier.urnURN:ISBN:951-39-1780-0
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_db06
dc.relation.issn1459-4331
dc.relation.numberinseries10
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysorakenne
dc.subject.ysotonaalisuus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysolasten kehitys
dc.subject.ysokognitiivinen kehitys
dc.subject.ysomusikaalisuus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright