Parents' causal attributions concerning their children's academic achievement
Katja Natale seurasi väitöstutkimuksessaan vanhempien lastensa koulumenestystä koskevien kausaaliattribuutioiden eli syyselitysten muotoutumista lasten siirtyessä esikoulusta kouluun. Hän tutki kuinka tärkeinä vanhemmat pitivät kykyä, yrityksen määrää, tehtävien vaikeustasoa ja lapsen saamaa ohjausta selittämässä lasten onnistumista ja epäonnistumista koulussa. - Koulunsa aloittavien lasten vanhempia voisi neuvoa viestimään lapsilleen, että heillä on kykyjä onnistua haastavissakin koulutehtävissä. Tällainen viesti vaikuttaa positiivisesti lasten koulutaitojen kehitykseen ja minäkuvan muuttumiseen realistisemmaksi, Natale suosittaa.Onnistuminen kyvykkyyttä, epäonnistuminen yrityksen puutettaLasten ollessa esikoulussa vanhemmat selittivät heidän onnistumistaan hyvästä ohjauksesta ja kyvyistä johtuvaksi. Lasten siirtyessä esikoulusta kouluun vanhempien kykyselitykset lisääntyivät, ja ohjausselitykset vähenivät. Epäonnistuminen selitettiin tyypillisesti yrityksen puutteesta johtuvaksi. Saman perheen vanhempien selitykset olivat samanlaisia. Mitä korkeampi koulutus perheen vanhemmilla oli, sitä enemmän vanhemmat selittivät lasten onnistumista lasten kyvyistä johtuvaksi. - Erilaisilla perheelle tyypillisillä ominaisuuksilla, kuten koulutustasolla ja kasvatustyyleillä on vaikutusta siihen, miten vanhemmat arvioivat ja selittävät lastensa koulusuoriutumista. Nämä taustatekijät vaikuttavat myös siihen, miten vanhemmat tukevat lapsiaan ja osallistuvat lastensa koulutyöhön, Natale toteaa. Vanhempien selitykset muokkaavat lapsen oppimisminäkuvaaMitä paremmat taidot lapsilla oli lukemisessa ja matematiikassa, sitä enemmän vanhemmat selittivät lasten onnistumista kyvyistä ja sitä vähemmän yrityksestä johtuvaksi. Vastavuoroisesti, mitä enemmän vanhemmat selittivät lasten onnistumista lasten kyvykkyydellä, sitä paremmat koulutaidot lapsilla oli myöhemmin. Vanhempien lasten onnistumista koskevat yritys-attribuutiot ennakoivat lasten heikompia koulutaitoja peruskoulun toisella luokalla. Mitä enemmän vanhemmat selittivät lasten onnistumista kyvykkyydellä, sitä realistisemmaksi lasten oppimisminäkuva muuttui ensimmäisten kouluvuosien aikana, ja sitä vähemmän lasten minäkuva oli myöhemmin yltiöoptimistinen. Toisaalta, mitä enemmän vanhemmat selittivät lasten onnistumista ahkerasta yrityksestä johtuvaksi, sitä yltiöoptimistisempi ja sitä vähemmän realistinen lasten oppimisminäkuva oli myöhemmin. - Vanhempien lapsilleen kertomat syyselitykset ovat yksi tärkeä lasten oppimisminäkuvan realistisuuteen vaikuttava tekijä, Natale huomauttaa.Oppimisvaikeusriski vaikuttaa äitien selityksiinNatale tutki myös miten äidit, joiden lapsilla on geneettinen riski dysleksiaan selittävät lastensa onnistumista lukemiseen liittyvissä tehtävissä verrattuna äiteihin, joiden lapsilla ei ole vastaavaa riskiä. Riskiryhmän äidit selittivät lastensa onnistumista vähenevässä määrin lasten kyvykkyydellä lasten ensimmäisen kouluvuoden aikana, kun taas verrokkiryhmän äitien kyky-attribuutiot lisääntyivät samana ajanjaksona. Riskiryhmän äidit selittivät myös lastensa epäonnistumista enemmän kykyjen puutteesta ja vähemmän yrityksen puutteesta johtuvaksi kuin verrokkiryhmän äidit. Sukupuolierot tyttöjen ja poikien vanhempien välille jäivät hyvin vähäisiksi. Suomalaiset vanhemmat eivät tyypillisesti tee eroa tyttöjen ja poikien suoriutumisen syiden välillä, erityisesti lasten ensimmäisten kouluvuosien aikana.
...
This thesis investigated how mothers’ and fathers’ causal attributions concerning their children’s academic achievement evolve during their children’s transition from kindergarten to the first grades of primary school, and the antecedents and consequences of these causal attributions. Two different data sets were used. The first data set reported here is part of the Jyväskylä Entrance into Primary School study (Nurmi & Aunola, 1999), in which 207 children and their parents were followed up for three years during the children’s transition from kindergarten to primary school. Parents completed a questionnaire concerning their causal attributions in the middle of each school year. Information about children’s academic performance and self-concept of ability was gathered at the beginning and at the end of each school year. The second data set reported here is part of the Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia (JLD) (Lyytinen et al., 2004) in which 189 children and their mothers participated. Mothers’ were asked for their causal attributions on three occasions during the children’s first school year. Children’s pre-reading skills were examined prior to school entry. The results showed that mothers and fathers typically attributed their children’s academic success to ability and their failure to effort. However, when the children had a risk for learning difficulties (dyslexia), mothers attributed their success decreasingly to ability during the child’s first school year. The children’s mothers and fathers typically shared their causal attributions, and changes in attributions, when they occurred, were also shared by both parents. The results showed further that the higher the level of performance children showed at school, the more their parents attributed their success to ability and the less to effort. Continuously, the more the parents attributed their children’s success to ability, the higher the performance the children showed later on, and the more realistic their self-concept of ability became. Attributing children’s success to effort, in turn, led to over-optimism in children’s self-concept of ability.
...
Publisher
University of JyväskyläISBN
978-951-39-2900-8ISSN Search the Publication Forum
0075-4625Keywords
parents' causal attributions transition to primary school academic performance self-concept of math ability risk for learning difficulties longitudinal study Parents Attribution Academic Achievement Primary Education Learning Problems lapset koulusaavutukset opintomenestys oppimistulokset oppiminen oppimisvaikeudet vanhempi-lapsisuhde vanhemmat kausaliteetti attribuutio
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3580]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Stability and variability in parents' causal attributions for their child's academic success and failure
Enlund, Emmi (University of Jyväskylä, 2016)This research examined the mean-level, interindividual and intraindividual stabilities in parents’ causal attributions for their child’s performance outcomes. Parental causal attributions to ability, effort, teaching ... -
The role of parents' and teachers' child-related competence beliefs in the development of students' self-concept of ability
Pesu, Laura (University of Jyväskylä, 2017)Individuals’ perceptions about their abilities, that is, self-concepts of abilities, are crucial determinants of academic achievement and education-related choices. The aims of this research were to examine the role ... -
Stability in Parents' Causal Attributions for Their Children's Academic Performance: A Nine-Year Follow-up
Enlund, Emmi; Aunola, Kaisa; Nurmi, Jari-Erik (Wayne State University Press, 2015)This study investigated the interindividual stability and mean-level changes in parents’ causal attributions for their children’s academic performance across a 9-year period from the first year in primary school (Grade ... -
Patterns of Children’s Relationships With Parents and Teachers in Grade 1 : Links to Task Persistence and Performance
Silinskas, Gintautas; Kikas, Eve (Frontiers Media SA, 2022)Our study aimed to investigate the patterns of children’s relationships with their parents and teachers, the development of these relationships during Grade 1, and respective links to children’s learning (in task persistence ... -
The interplay between maternal homework involvement, task-avoidance, and achievement among adolescents
Tunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona (American Psychological Association (APA), 2021)This study examined three aspects of maternal homework involvement (i.e., the quantity, quality, and source of initiative) and their direct and indirect associations with adolescents’ task-avoidant behavior in homework ...