Developing technology education : in search of curriculum elements for Finnish general education schools
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä studies in education, psychology and social researchTekijät
Päivämäärä
2000Oppiaine
KasvatustiedeMonien teknologisen elämäntavan valinneiden maiden yleissivistävissä kouluissa on viime vuosina aloitettu teknologiakasvatus. Myös suomalaisen peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien perusteiden (1994) mukaan teknologia on osa yleissivistystä. Asiakirjat eivät kuitenkaan määrittele, mitä teknologinen yleissivistys on, eivätkä anna operationaalisia ohjeita sen järjestämiseksi. Teknologiakasvatuksen opetussuunnitelman uudistamista on pohdittu paljon myös julkisuudessa. Samalla on tullut esiin teollisuuden ja työnantajien huoli teknologiakasvatuksen opiskelusta (tai paremminkin opiskelemattomuudesta) Suomen kouluissa. Aki Rasisen vastaväittäjä professori William E. Dugger Jr. käytti vastikään puheenvuoron teknologiakasvatuksen seminaarissa Helsingissä. Rasinen on kolmas Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnassa vuonna 1992 aloitetun teknologiakasvatusprojektin väittelijöistä. A human being in the modern world deals with technology daily. Many countries have initiated technology education in their general education schools in the past years. According to two national curriculum documents in Finland technology is part of general education. These documents do not, however, define what is meant by technological general education, nor do they give operational instructions on how it should be organized in comprehensive schools and upper secondary schools. The main purposes of this study were to 1) Study the concepts of technology and technology education and 2) Seek for curriculum elements for the development of technology education in Finnish general education schools. The definitions of the concepts were formulated on the basis of both previously published literature and the present empirical findings. The materials for the curricula of our country were identified through the systematic analysis of the technology education curricula of Australia, England, France, the Netherlands, Sweden, and the United States, and through a structured (and open) survey questionnaire directed at representatives of Finnish universities and polytechnics of technology and at representatives of trade and industry involved with technology. The approach to technology education was explored from the point of view of attainment targets, study methods, and study contents. The results of the analysis of the curricula of the six countries and the survey findings on Finnish experts in the field were compared and the shared elements combined in a table which represents the present view of the elements of technology education curriculum. This study defines technology as mainly a combination of handicrafts, applied sciences, and information technology. Technology education deals with the study of the interaction between technology and society, the balance between technology and the environment, basic technical know-how, practical skills, and entrepreneurship. All of this should be studied by applying various methods. The findings support the view that technology should be part of general education for all students from kindergarten to upper secondary and even beyond. The findings of the study can be used to develop the technology education curriculum at different levels of planning, including daily planning and teaching.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
951-39-2401-7ISSN Hae Julkaisufoorumista
0075-4625Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3578]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teknologiakompetenssi : teknologiakasvatuksen uudistamishaasteita peruskoulussa ja lukiossa
Parikka, Matti (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Balancing ‘flexibility’ and ‘employability’ : The changing role of general studies in the Finnish and Swedish VET curricula of the 1990s and 2010s
Nylund, Mattias; Virolainen, Maarit (SAGE, 2019)This article analyses and compares the evolving role of general subjects in the curricula of initial upper secondary vocational education and training (VET) in Finland and Sweden during the 1990s and 2010s. The research ... -
Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016
Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ... -
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ... -
Leadership in Finnish comprehensive school core curricula since the 1970s
Levo, Tuija (2014)Tiivistelmä – Abstract Suomen peruskoulujärjestelmä sai alkunsa vuonna 1970 ja samana vuonna julkaistiin ensimmäinen peruskoulun opetussuunnitelma. Seuraavat opetussuunnitelmauudistukset toteutettiin vuosina 1985, 1994 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.