Opettajaksi opiskelevien tunneäly ja sen arviointi
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevien ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tunneälyä ja sen arviointia. Tavoitteena oli selvittää kansainvälisesti käytetyn tunneälymittarin (TEIQue) toimivuutta Suomessa sekä tutkia onko opettajaopiskelijoiden iällä, sukupuolella tai kognitiivisella älykkyydellä yhteyttä tunneälyyn. Tutkimuksen aineisto (n=297) on kerätty osana OVET-hanketta Jyväskylän, Turun ja Itä-Suomen yliopistojen opettajaopiskelijoita. Tunneälyä mitattiin piirreteoreettisen tunneälyyn perustuvalla TEIQue Short Form –itsearviointilomakkeella. Kognitiivista älykkyyttä mitattiin matriisipäättelytestillä. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla käyttämällä faktorianalyysiä, yksisuuntaista varianssianalyysiä, t-testiä ja klusterianalyysiä.
Tutkimuksessa tunneälymittari muodosti neljä faktoria (elämänmyönteisyys, läheisyys ihmissuhteessa, sosioemotionaaliset taidot ja jämäkkyys), jotka poikkesivat sisällöltään melko selvästi aiempien tutkimusten faktorirakenteesta. Nuorimmat vastaajat (18-19-vuotiaat) ilmaisivat alhaisempaa elämänmyönteisyyttä kuin hieman vanhemmat vastaajat (20-22-vuotiaat). Lisäksi nuorimmat vastaajat ilmaisivat alhaisempaa jämäkkyyttä kuin vanhemmat vastaajat (20-22 -vuotiaat sekä 23-vuotiaat ja sitä vanhemmat). Sukupuolierot tunneälyssä olivat vähäisiä. Tutkimuksen tulosten mukaan miehet ilmaisivat korkeampaa jämäkkyyttä kuin naiset. Kognitiivisen älykkyyden osalta korkeimmat pisteet saaneet vastaajat ilmaisivat alhaisempaa mukautumiskykyä kuin alhaisemmat pisteet saaneet. Aineistossa havaittiin kolme tunneälyprofiililtaan erilaista ryhmää (keskiarvoa korkeamman tunneälyn ryhmä, keskiarvoryhmä ja keskiarvoa matalamman tunneälyn ryhmä). Kokonaisuudessaan tutkimustulokset viittaavat siihen, että opettajaksi opiskelevilla on korkea tunneäly.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajaksi opiskelevien näkemyksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
Kinnunen, Janne (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia perusopetuksen ja lukion liikunnanopetuksen oppilasarvioinnista. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitä opiskelijat toivoisivat ... -
Okei, mä pystyn tähän : luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia opettajaksi kasvamisesta
Kantonen, Kati (2020)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata kuinka luokanopettajaksi opiskelevat ovat kasvaneet opettajiksi Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisen luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksessani tavoite oli luoda kuvaus siitä, ... -
Suomalaisten ja tšekkiläisten opettajaksi opiskelevien suhtautuminen inkluusioon
Kaatrasalo, Mari (2006) -
Draamakokemusten äärellä : prosessidraaman oppimispotentiaali opettajaksi opiskelevien kokemusten valossa
Laakso, Erkki (Jyväskylän yliopisto, 2004)Draamatyöskentely tekee mahdolliseksi laaja-alaisten oppimisen tasojen saavuttamisen. Tällöin oppiminen nähdään merkitysten laadullisena muutoksena tai todellisuuden parempaan ymmärtämiseen tähtäävänä toimintana. ... -
Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö opettajaksi opiskelevien harjoittelutilanteissa ja siihen vaikuttaneet tekijät
Fagerlund, Janne (2015)Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tieto- ja viestintätekniikan (TVT) opetuskäytössä opettajankoulutuksen mahdollistamissa harjoittelutilanteissa sekä käyttöön vaikuttaneita tekijöitä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.