dc.contributor.author | Määttä, Jukka | |
dc.date.accessioned | 2008-01-09T12:57:13Z | |
dc.date.available | 2008-01-09T12:57:13Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-2876-6 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1032118 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13362 | |
dc.description.abstract | KM Jukka Määtän väitöstutkimuksesta selviää, että varusmiespalvelus katkaisee nuoren miehen opinto- ja työuran ja viivästyttää jatko-opintoihin tai työelämään kiinnittymistä. Ylioppilaille, jotka eivät ole vielä uranvalintaansa tehneet, asepalvelusaika voi selkeyttää ammatinvalintaa koskevia suunnitelmia. Vapaaehtoiseen asepalvelukseen hakeutuneet naiset testaavat palveluksen aikana ammatillisia suunnitelmiaan sotilas- tai sille läheisesti liittyvälle alalle.Palveluksella erilainen merkitys naisille ja miehilleVapaaehtoisille naisille palveluksen suorittaminen on omien ammatillisten suunnitelmien testaamista. Lähes kaikki naiset suunnittelevat palvelukseen tullessaan sotilas- tai sille läheisesti liittyvälle alalle hakeutumista. Noin puolet palvelleista naisista hakeekin alalle, ja noin neljäsosalla suunniteltu uranvalinta myös toteutuu ensimmäisinä vuosina palveluksen jälkeen. Naiset kokevat palveluksen suorittamisen myös muulla tavoin oman uransa kannalta arvokkaana: suoritusta arvostetaan työelämässä, ja selviytyminen palveluksesta on heille vahvistava kokemus. Naiset kokevat oppineensa erilaisia työelämässä tarvittavia taitoja selvästi miehiä enemmän.Miehet taas kokevat oppivansa asepalveluksessa enemmän yleishyödyllisiä ja kaikissa ammateissa tarvittavia valmiuksia: yhteistyötaitoja, työhön sopeutumiseen liittyviä taitoja sekä jossain määrin myös johtamistaitoja. Vain harvoin asepalveluksesta on suoraa hyötyä oman ammattialan työtehtäviin. Todennäköisimmin näin tapahtuu sotilas- tai sille läheisesti liittyville aloille hakeutuville sekä joskus tekniikan alalla sekä sosiaali- ja terveysalalla toimiville. Vaikka palveluksen suorittaminen hidastaakin uralle kiinnittymistä, palveluksen suorittamista arvostetaan ja sitä pidetään pääsääntöisesti hyödyllisenä kokemuksena sekä oman uran että muun elämän kannalta. Sotilasalalle hakeutuville palvelusaika on sosiaalistumista tulevalle ammattialalle.– Varusmiespalveluksen suorittaa vuosittain noin 25 000 miestä eli noin 78 % ikäluokasta. Se on eurooppalaisessa mittapuussa harvinaisen paljon. Palveluksen vaikutuksia yksilön opinto- ja työuraan ei ole kuitenkaan näkyvästi nostettu julkiseen keskusteluun. Mielestäni tulokset tarjoavat aineksia ajankohtaiseen keskusteluun asevelvollisuusinstituution asemasta Suomessa yksilön opinto- ja työuran näkökulmasta, Määttä esittää. Määtän työ perustuu vapaaehtoisen asepalveluksen suorittaneille naisille ja heidän kanssaan samoissa palveluspaikoissa palvelleille miehille tehtyyn kyselytutkimukseen noin kaksi vuotta palveluksen päättymisen jälkeen. Tutkimukseen osallistui yhteensä 89 naista ja 207 miestä. | fi |
dc.description.abstract | This research aims at determining the impact of military service on the career and study paths of young women and men. The dissertation examines the changes affecting the career and study paths during the service, as well as the factors explaining these changes. In addition, the research analyses the ways in which previous professional skills are being used during the service and examines the new professional skills acquired during the service. Furthermore, the dissertation analyses the subjective meaning of military service as related to the individual career of the informants. A total of 296 informants (86 women) participated in the research. The material was gathered through a mail survey in spring 1999, approximately two years after completion of service. The turnout percentage was 69 (as much as 92 percent for female participants). The results show that preparing for military service and the service itself constitute a significant break in the study and career paths of young adults because service usually coincides with the final stages of their secondary education. The actual impact on study and career paths depends on previous education, the stage at which the person is on his or her career path, and gender. For those who are committed to their careers and whose career path is stable, the service constitutes a delay of one or two years. On the other hand, military service clarifies the career choices of those who are uncertain, in particular those with senior high school diplomas and those who are changing careers. Besides, military service provides many women with the opportunity of testing their career plans related to the security industry and functions as a socializing tool for the working environment of their future field. The skills learned during military service are mostly general skills useful in any sector of the working life, such as adaptation, managing, and social skills, rather than particular professional skills per se. The results demonstrate that military service is an important stage in the life of the young adult in transition towards adulthood and constitutes a positive and empowering experience for most, women in particular. However, it is crucial to notice that some recruits consider military service to retard their personal development, study path, and career path. | en |
dc.format.extent | 141 sivua | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän yliopisto | |
dc.relation.ispartofseries | Jyväskylä studies in education, psychology and social research | |
dc.relation.isversionof | ISBN 978-951-39-2851-3 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Asepalvelus nuorten naisten ja miesten opinto- ja työuralla | |
dc.type | Diss. | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-2876-6 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Väitöskirja | fi |
dc.type.ontasot | Doctoral dissertation | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.relation.issn | 0075-4625 | |
dc.relation.numberinseries | 305 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | asepalvelus | |
dc.subject.yso | varusmiespalvelus | |
dc.subject.yso | vaikutukset | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | opintomenestys | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | miehet | |
dc.subject.yso | naiset | |
dc.subject.yso | ammatinvalinta | |
dc.subject.yso | urakehitys | |
dc.subject.yso | urasuunnittelu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |