Show simple item record

dc.contributor.authorSarkkinen, Jarmo
dc.date.accessioned2008-01-09T12:55:41Z
dc.date.available2008-01-09T12:55:41Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn951-39-2528-5
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:986869
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13242
dc.description.abstractToimiva vuoropuhelu suunnittelijan ja tilaajan välillä jo tietojärjestelmän suunnittelun alkuvaiheessa tuottaa onnistuneita tietojärjestelmäratkaisuja.Jarmo Sarkkinen tarkasteli väitöskirjatutkimuksessaan niitä tekijöitä, jotka auttavat ymmärtämään suunnittelun osapuolten näkökulmien muotoutumista. Erityistä huomiota hän kiinnitti uuden järjestelmän kuvauksiin ja siihen, kuinka niitä yritetään ymmärtää osana organisaation prosesseja ja työtehtäviä. Tarkasteltavina olivat myös sosiaaliset taustatekijät, jotka voivat selittää esimerkiksi käyttäjien osallistumista tai osallistumattomuutta vuoropuheluihin.Asiakkaan ja tietojärjestelmän suunnittelijan näkemykset saattavat joskus olla jopa keskenään ristiriitaisia. Pelkästään ohjelmointivirheet ja tekniset rajoitukset eivät siis selitä tietojärjestelmien puutteita. Näkemyseroja tarkastelemalla voidaan säästää huomattavasti aikaa ja rahaa ja samalla toimittaa asiakkaalle ymmärrettävämpiä ja hyödyllisempiä tietojärjestelmiä.Kehittämisprojekteissa tapahtuvat vuoropuhelut ovat monien taustatekijöiden värittämiä. Esimerkiksi arvoasema, työkokemus ja koulutustausta vaikuttavat osallistumismahdollisuuksiin.Tutkimuksen tulokset mahdollistavat järjestelmäkehityksen käytäntöjen syvemmän ymmärtämisen. Tulosten perusteella voisi olla mahdollista kehittää vaikkapa ryhmätoiminnan tukea, jota projekteihin osallistuvat henkilöt voisivat hyödyntää. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muunlaisissa kehittämistehtävissä.fi
dc.description.abstractDifferent viewpoints are helpful in the construction of new information systems. When based not only on one possibly biased viewpoint, but on different, even conflicting, viewpoints, new information systems are more likely to become successes in production use. Yet, different viewpoints, not to mention explicit requirements for a new system, cannot be just enumerated. They become visible as part of their construction and interpretation during interactive encounters of design. This interpretation and construction become more intelligible when tied to the underlying social context. Why something has been interpreted and constructed, or not interpreted and constructed, may become visible then. The traditional social view of design is insufficient, that is, seeing design as a social system is not enough. Seeing its social processes and practices is also insufficient. Design is also a discourse, that is, a matter of contextually bound human interaction. This research focuses on the constitution of design discourse. Representations, such as diagrams, are a key unit of this discourse. They are examined first as classifiers, bracketed from interaction, and then in this interaction during the context-bound construction of viewpoints. Themes such as power, constraints of action, frames of experience, representations and uses of representations are studied from a critical, interpretist and interactionist perspective. The empirical data that was used as a sounding board was collected during a one-and-a-halfyear-long information systems development project from an ethnographic standpoint. The design interaction in the project was found to take place in three dimensions: representation, representational practice and social practice. A framework for understanding the constitution of design discourse was constructed through these dimensions. With these dimensions, differently represented viewpoints can be seen as interpreted and constructed but also as socially constrained. The framework serves as a foundation for an emerging critical approach that may have relevance for both information systems researchers and practitioners.en
dc.format.extent86 sivua
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversity of Jyväskylä
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in computing
dc.relation.isversionofISBN 951-39-2454-8
dc.titleDesign as discourse : representation, representational practice, and social practice
dc.typeDiss.fi
dc.identifier.urnURN:ISBN:951-39-2528-5
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojenkäsittelytiedefi
dc.relation.issn1456-5390
dc.relation.numberinseries62
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotietojenkäsittely
dc.subject.ysotietojärjestelmät
dc.subject.ysoatk-järjestelmät
dc.subject.ysosuunnittelu
dc.subject.ysokehittäminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record