Design as discourse : representation, representational practice, and social practice
Toimiva vuoropuhelu suunnittelijan ja tilaajan välillä jo tietojärjestelmän suunnittelun alkuvaiheessa tuottaa onnistuneita tietojärjestelmäratkaisuja.Jarmo Sarkkinen tarkasteli väitöskirjatutkimuksessaan niitä tekijöitä, jotka auttavat ymmärtämään suunnittelun osapuolten näkökulmien muotoutumista. Erityistä huomiota hän kiinnitti uuden järjestelmän kuvauksiin ja siihen, kuinka niitä yritetään ymmärtää osana organisaation prosesseja ja työtehtäviä. Tarkasteltavina olivat myös sosiaaliset taustatekijät, jotka voivat selittää esimerkiksi käyttäjien osallistumista tai osallistumattomuutta vuoropuheluihin.Asiakkaan ja tietojärjestelmän suunnittelijan näkemykset saattavat joskus olla jopa keskenään ristiriitaisia. Pelkästään ohjelmointivirheet ja tekniset rajoitukset eivät siis selitä tietojärjestelmien puutteita. Näkemyseroja tarkastelemalla voidaan säästää huomattavasti aikaa ja rahaa ja samalla toimittaa asiakkaalle ymmärrettävämpiä ja hyödyllisempiä tietojärjestelmiä.Kehittämisprojekteissa tapahtuvat vuoropuhelut ovat monien taustatekijöiden värittämiä. Esimerkiksi arvoasema, työkokemus ja koulutustausta vaikuttavat osallistumismahdollisuuksiin.Tutkimuksen tulokset mahdollistavat järjestelmäkehityksen käytäntöjen syvemmän ymmärtämisen. Tulosten perusteella voisi olla mahdollista kehittää vaikkapa ryhmätoiminnan tukea, jota projekteihin osallistuvat henkilöt voisivat hyödyntää. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muunlaisissa kehittämistehtävissä.
...
Different viewpoints are helpful in the construction of new information systems. When based not only on one possibly biased viewpoint, but on different, even conflicting, viewpoints, new information systems are more likely to become successes in production use. Yet, different viewpoints, not to mention explicit requirements for a new system, cannot be just enumerated. They become visible as part of their construction and interpretation during interactive encounters of design. This interpretation and construction become more intelligible when tied to the underlying social context. Why something has been interpreted and constructed, or not interpreted and constructed, may become visible then. The traditional social view of design is insufficient, that is, seeing design as a social system is not enough. Seeing its social processes and practices is also insufficient. Design is also a discourse, that is, a matter of contextually bound human interaction. This research focuses on the constitution of design discourse. Representations, such as diagrams, are a key unit of this discourse. They are examined first as classifiers, bracketed from interaction, and then in this interaction during the context-bound construction of viewpoints. Themes such as power, constraints of action, frames of experience, representations and uses of representations are studied from a critical, interpretist and interactionist perspective. The empirical data that was used as a sounding board was collected during a one-and-a-halfyear-long information systems development project from an ethnographic standpoint. The design interaction in the project was found to take place in three dimensions: representation, representational practice and social practice. A framework for understanding the constitution of design discourse was constructed through these dimensions. With these dimensions, differently represented viewpoints can be seen as interpreted and constructed but also as socially constrained. The framework serves as a foundation for an emerging critical approach that may have relevance for both information systems researchers and practitioners.
...
Publisher
University of JyväskyläISBN
951-39-2528-5ISSN Search the Publication Forum
1456-5390Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3589]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Interdisciplinary perceptions on comparing systems analysis and design to the practices of digital service design
Ollila, Markus (2022)Tässä Pro gradu -tutkielmassa syvennytään tunnistamaan yhteneväisyyksiä tietojärjestelmäkehityksen järjestelmäanalyysin ja suunnitteluvaiheiden (System Analysis & Design), sekä digitaalisen palvelumuotoilun (Digital Service ... -
Systems & design thinking : from practice to theory in game design
Harja, Jonne (2020)Pelisuunnittelu on sekä tutkimuksellisesti, että ammatillisesti vielä suhteellisen nuori ala. Tämä näkyy jatkuvana muutoksena ja tyytymättömyytenä alalla työskentelevillä sekä aihetta tutkivilla. Erityinen pelisuunnittelussa ... -
Competence Tool -työvuorojärjestelmän nykytila-analyysi ja sen soveltuvuus monialayrityksen käyttöön tulevaisuudessa
Kyttälä, Akseli (2024)Suomalainen metsäteollisuusyritys Metsä Group on ollut viime vuosina suuressa teknologisessa murroksessa. Yritys on kamppaillut jo vuosia kansainvälisen kilpailun kiristymisen kanssa. Teknologian kehitys ja kansainvälisen ... -
Content-based design engineering thinking : in the search for approach
Nevala, Kalevi (University of Jyväskylä, 2005)Tuoko kognitiotiede uuden näkökulman insinöörien suunnittelun ja ajattelun tutkimiseen? Insinöörien ajatteluprosessien parempi ymmärtäminen on DI Kalevi Nevalan tutkimuksen teema. Sen kautta hän etsi uutta tapaa todellisten ... -
Value from Public Health Data with Cognitive Computing : loppuraportti
Neittaanmäki, Pekka; Lehto, Martti (University of Jyväskylä, Faculty of Information Technology, 2017)