Dependability aspects in the development and provision of location-based services
Mobiiliverkkokaupalle on ennustettu suurta tulevaisuutta. Paikkaperusteisia palveluja pidetään yhtenä mobiiliverkkokaupan lupaavimpana alueena. Kyseessä ovat sellaiset lisäarvopalvelut matkapuhelinten käyttäjille, jotka hyödyntävät tietoa siitä, missä käyttäjä tällä hetkellä on. Palvelusta voi saada tiedon esimerkiksi lähimmästä ravintolasta, hotellista, apteekista tai huoltamosta ja sen sijainnista, tai esimerkiksi kartan puhelimeensa.Vuonna 2001 tehtyjen ennusteiden mukaan vuoden 2004 lopussa paikkaperusteisilla palveluilla piti olla jo 300 miljoonaa käyttäjää koko maailmassa. Tällaisiin lukuihin ei ole päästy edes nyt, vuonna 2006. Odotuksien ja todellisuuden välinen ero on suuri. Suomessa joitakin palveluja on jopa suljettu vähäisen käyttäjämäärän vuoksi. Paikkaperusteisten palvelujen liiketoimintamahdollisuuksien toteutumiselle on monia esteitä. Näitä ovat päätelaitteiden automaattisen paikannuksen tekniikkojen epätäydellisyys ja kustannukset, yksityisyysongelmat ja standardien puute.Artem Katasonov käsittelee työssään vähemmän tutkittuja, paikkaperusteisten palvelujen luotettavuuteen liittyviä ongelmia. Järjestelmän luotettavuus tarkoittaa sen kykyä tarjota sellaista palvelua, johon sen käyttäjät voivat perustellusti luottaa.Katasonov käsittelee useita luotettavuuden päänäkökohtia, kuten paikkaperusteisten palvelujen sisällön laatua, ohjelmiston luotettavuutta, käytettyjen algoritmien, mm. paikannusmenetelmän soveltuvuutta sekä verkon rajoitteiden huomioonottamista ja käyttöliittymän laatua.Katasonov kehitti työssään palvelun sisällön laadun arviointimenetelmän.Lisäksi hän suunnitteli paikasta riippuvan tiedon välittämisen menetelmän, jolla pyritään parantamaan sekä käyttöliittymän että verkkotoiminnan laatua. Katasonov laati myös järjestelmävaatimusten laadunvalvonnan kehikon. Hän antaa myös käytännön suosituksia testausprosessin parantamiseksi.
...
Mobile commerce has been predicted a great future and even forecasted to become soon a dominant force in business and society. In turn, location-based services (LBSs) are often named to be one of the most promising m-commerce areas. However, while the LBS market potential is great, there are still significant barriers to overcome, including imperfection and cost of technologies for automatic positioning of user terminals, privacy concerns, and lack of standards. This study tackles dependability of location-based services – an issue that we believe to be a critical success factor for LBSs, and that seems at present to be one more barrier hindering the fulfillment of the LBS business potential. Dependability of a system refers to the ability to deliver service that can justifiably be trusted by its users. In the study, several major dependability aspects are tackled, including LBS content quality, software reliability, appropriateness of algorithms used (including the positioning approach), networking quality (i.e. taking into account restrictions of mobile networks), and user interface quality. The contributions of the study include a conceptual analysis of the LBS dependability issue, and solutions to several problems that were identified as very significant for LBS dependability. The first is the method for assessing the content quality in an LBS, the second is the method for communication of location-dependent data to the LBS users, aiming for joint improvement of interface quality and networking quality, and the third is the framework for the quality control of the system requirements. Also, some practical recommendations are developed with respect to the testing process improvement. The main part of the study was performed in a research project with direct industry participation and concentrated on those issues, unresolved by the scientific community, that the participating companies face in their practice. It is hoped that the study and its findings are useful for all the parties in the LBS business, including mobile operators, content providers, software development companies, and others.
...
Publisher
University of JyväskyläISBN
951-39-2524-2ISSN Search the Publication Forum
1456-5390Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3598]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Adoption of mobile banking in Finland
Suoranta, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2003)Banking is an area in which technology has had a fundamental impact on the everyday lives of consumers. This article-based dissertation examines an innovation in the financial services industry, namely mobile banking ... -
Semantic place recognition for context aware services
Ivannikova, Elena (2012)Extracting the meaning of the most significant places, which are frequently visited by a mobile user, is a relevant problem in mobile computing. Predicting semantic meaning of such places is useful in many areas. The problem ... -
Perception-based pricing strategies for mobile services in customer marketing context
Munnukka, Juha (University of Jyväskylä, 2004)Traditional pricing research has focused on analysing price setting procedures and cost or competition based pricing strategies. Customer- or perception-oriented pricing strategies have been left on little attention among ... -
Consumer behavior in digital era : general aspects and findings of empirical studies on digital music with a retrospective discussion
Halttunen, Veikko (University of Jyväskylä, 2016) -
Service Provisioning and User Association for Heterogeneous Wireless Railway Networks
Hu, Yun; Chang, Zheng; Li, Hongyan; Ristaniemi, Tapani; Han, Zhu (Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2017)In addition to comforting passengers' journey, the modern railway system is responsible to support a variety of on-board Internet services to meet the passenger's demands on seamless service provisioning. In order to provide ...