dc.contributor.author | Wahlstedt, Ari | |
dc.date.accessioned | 2008-01-09T12:55:36Z | |
dc.date.available | 2008-01-09T12:55:36Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-3014-1 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1046171 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13235 | |
dc.description.abstract | Oppimisympäristöt ovat vahvasti mukana oppimisessa, esimerkiksi kouluopetuksessa ja henkilöstökoulutuksessa. Kouluopetuksessa oppimisympäristöjä käytetään muun muassa tukemaan lasten ja nuorten elinikäistä oppimista. Monien käyttökontekstien vuoksi oppimisympäristöjen kehittäminen on laaja-alainen prosessi, johon osallistuvilla ihmisillä on tehtävien mukaisia rooleja. Kehittämisprosessissa voi olla mukana esimerkiksi järjestelmäsuunnittelijoita, oppimateriaalin sisällöntuottajia, opettajia ja oppilaita. Vaikka tarjolla on paljon oppimista tukevaa teknologiaa, on haasteellista kehittää tietojärjestelmiä tukemaan erityisesti yksilöllistä oppimista. Ari Wahlstedt tutki, millaisia oppimiskäsityksiä erityisesti järjestelmäsuunnittelijoilla ja oppimateriaalin sisällöntuottajilla on oppimisympäristöjen kehittämisessä. Oppimisympäristön rakenteeseen ja sisältöön vaikuttavat suunnittelijoiden ja sisällöntuottajien oppimiskäsitykset. Tämä vaikutus voi olla tietoinen, jolloin tietoisesti valitaan jokin oppimiskäsitys, jota pyritään noudattamaan, tai tiedostamaton, jolloin oppimiskäsitykset vaikuttavat alitajunnassa materiaalin suunnitteluun ja toteuttamiseen. Ari Wahlstedtin tutkimuksen päätulokset ovat oppimisympäristöjen kehittämiseen osallistuvien oppimiskäsityksien luokittelu ja tutkimuksessa kehitetty fenomenografiaa soveltava käsitysten tutkimusmenetelmä. Wahlstedt toteutti tapaus- ja kyselytutkimuksen, jossa havaittiin osallistujien oppimiskäsitysten sisältävän samankaltaisuuksia keskenään ja liittyvän tunnettuihin oppimisteorioihin sekä aikaisempiin oppimiskäsityksiin. Kuitenkin jokaisen osallistujan käsitys oppimisesta oli ainutlaatuinen ja käsityksenä muuttuva. Koska ihmisten käsitykset muuttuvat ja ihmiset toimivat muuttuvassa ympäristössä, on selvää että tietojärjestelmät, erityisesti oppimista tukevat tietojärjestelmät, tulisi kehittää ottaen huomioon oppimiskäsitteiden muuttuminen. Wahlstedt kuvaa havaittuja oppimiskäsityksiä arkitiedon tasolla käyttäen viisitasoista luokittelua: oppiminen on laaja ja yleinen abstrakti käsite, jatkuvaa ihmisen kognitiivista muutosta ja kehittymistä, vapaaehtoista toimintaa, kokemus ja todellista ja merkityksellistä sosiaalista vuorovaikutusta ihmisen ympäristön kanssa. Tätä luokittelua voivat erilaisten oppimisympäristöjen suunnittelijat ja toteuttajat käyttää jäsentäessään oppimiskäsityksiä ennen oppimisympäristöjen kehittämistä ja toteuttamista. Tärkeää järjestelmän valinnan lisäksi on siis huomioida käsitykset järjestelmän kehittämisen taustalla. Eräänä teoreettisena ratkaisuna yksilöllisten ja muuttuvien oppimiskäsitysten huomioonottamiseen esitetään agenttiteknologian hyödyntämistä tulevien dynaamisten oppimisympäristöjen toteuttamisessa. Ohjelmistoagentteja hyödyntämällä voidaan esimerkiksi lisätä oppimisympäristön ja käyttäjän vuorovaikutusta. | fi |
dc.description.abstract | We receive and send information via communication channels such as writing. However, our thoughts and conceptions are noticed only at a certain detailed level when expressed in simpler forms, for example, with words. The conceptions of learning (CoL), a person's associations, memory content, ideas and beliefs related to learning, are used to understand learning management systems development (LMSD). The learning management systems, considered as information systems, help teachers to manage their courses and provide possibilities for collaboration in learning. From a humanistic perspective, LMSD involves continual social and physical construction of an artifact. LMSD is a change process taken on object systems in a set of environments by a development group to achieve or to uphold some objectives. In that participation, LMSD stakeholders as designers and content producers interactions include CoL. This research goes beyond the requirement analysis stage in system development, concentrating on the conceptions which guide people in their actions. As CoL should be noticed, the research aim was to find out what are those CoL in the LMSD. For the background, related issues in computer, educational and cognitive science were studied. With a case study, interviews and a web-survey with stakeholders, this research gathered their CoL. Research results were revised categories of CoL, issues related to these conceptions, a method for gathering conceptions and an agent-technology based approach to LMSD to support dynamical CoL. | en |
dc.format.extent | 83 sivua | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | University of Jyväskylä | |
dc.relation.ispartofseries | Jyväskylä studies in computing | |
dc.relation.isversionof | ISBN 978-951-39-2965-7 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Stakeholders' conceptions of learning in learning management systems development | |
dc.type | Diss. | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-3014-1 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Väitöskirja | fi |
dc.type.ontasot | Doctoral dissertation | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.relation.issn | 1456-5390 | |
dc.relation.numberinseries | 79 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | verkkopedagogiikka | |
dc.subject.yso | tietojärjestelmät | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |