University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Stakeholders' conceptions of learning in learning management systems development

Thumbnail
View/Open
443.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Jyväskylä studies in computing
Authors
Wahlstedt, Ari
Date
2007
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Oppimisympäristöt ovat vahvasti mukana oppimisessa, esimerkiksi kouluopetuksessa ja henkilöstökoulutuksessa. Kouluopetuksessa oppimisympäristöjä käytetään muun muassa tukemaan lasten ja nuorten elinikäistä oppimista. Monien käyttökontekstien vuoksi oppimisympäristöjen kehittäminen on laaja-alainen prosessi, johon osallistuvilla ihmisillä on tehtävien mukaisia rooleja. Kehittämisprosessissa voi olla mukana esimerkiksi järjestelmäsuunnittelijoita, oppimateriaalin sisällöntuottajia, opettajia ja oppilaita. Vaikka tarjolla on paljon oppimista tukevaa teknologiaa, on haasteellista kehittää tietojärjestelmiä tukemaan erityisesti yksilöllistä oppimista. Ari Wahlstedt tutki, millaisia oppimiskäsityksiä erityisesti järjestelmäsuunnittelijoilla ja oppimateriaalin sisällöntuottajilla on oppimisympäristöjen kehittämisessä. Oppimisympäristön rakenteeseen ja sisältöön vaikuttavat suunnittelijoiden ja sisällöntuottajien oppimiskäsitykset. Tämä vaikutus voi olla tietoinen, jolloin tietoisesti valitaan jokin oppimiskäsitys, jota pyritään noudattamaan, tai tiedostamaton, jolloin oppimiskäsitykset vaikuttavat alitajunnassa materiaalin suunnitteluun ja toteuttamiseen. Ari Wahlstedtin tutkimuksen päätulokset ovat oppimisympäristöjen kehittämiseen osallistuvien oppimiskäsityksien luokittelu ja tutkimuksessa kehitetty fenomenografiaa soveltava käsitysten tutkimusmenetelmä. Wahlstedt toteutti tapaus- ja kyselytutkimuksen, jossa havaittiin osallistujien oppimiskäsitysten sisältävän samankaltaisuuksia keskenään ja liittyvän tunnettuihin oppimisteorioihin sekä aikaisempiin oppimiskäsityksiin. Kuitenkin jokaisen osallistujan käsitys oppimisesta oli ainutlaatuinen ja käsityksenä muuttuva. Koska ihmisten käsitykset muuttuvat ja ihmiset toimivat muuttuvassa ympäristössä, on selvää että tietojärjestelmät, erityisesti oppimista tukevat tietojärjestelmät, tulisi kehittää ottaen huomioon oppimiskäsitteiden muuttuminen. Wahlstedt kuvaa havaittuja oppimiskäsityksiä arkitiedon tasolla käyttäen viisitasoista luokittelua: oppiminen on laaja ja yleinen abstrakti käsite, jatkuvaa ihmisen kognitiivista muutosta ja kehittymistä, vapaaehtoista toimintaa, kokemus ja todellista ja merkityksellistä sosiaalista vuorovaikutusta ihmisen ympäristön kanssa. Tätä luokittelua voivat erilaisten oppimisympäristöjen suunnittelijat ja toteuttajat käyttää jäsentäessään oppimiskäsityksiä ennen oppimisympäristöjen kehittämistä ja toteuttamista. Tärkeää järjestelmän valinnan lisäksi on siis huomioida käsitykset järjestelmän kehittämisen taustalla. Eräänä teoreettisena ratkaisuna yksilöllisten ja muuttuvien oppimiskäsitysten huomioonottamiseen esitetään agenttiteknologian hyödyntämistä tulevien dynaamisten oppimisympäristöjen toteuttamisessa. Ohjelmistoagentteja hyödyntämällä voidaan esimerkiksi lisätä oppimisympäristön ja käyttäjän vuorovaikutusta. ...
 
We receive and send information via communication channels such as writing. However, our thoughts and conceptions are noticed only at a certain detailed level when expressed in simpler forms, for example, with words. The conceptions of learning (CoL), a person's associations, memory content, ideas and beliefs related to learning, are used to understand learning management systems development (LMSD). The learning management systems, considered as information systems, help teachers to manage their courses and provide possibilities for collaboration in learning. From a humanistic perspective, LMSD involves continual social and physical construction of an artifact. LMSD is a change process taken on object systems in a set of environments by a development group to achieve or to uphold some objectives. In that participation, LMSD stakeholders as designers and content producers interactions include CoL. This research goes beyond the requirement analysis stage in system development, concentrating on the conceptions which guide people in their actions. As CoL should be noticed, the research aim was to find out what are those CoL in the LMSD. For the background, related issues in computer, educational and cognitive science were studied. With a case study, interviews and a web-survey with stakeholders, this research gathered their CoL. Research results were revised categories of CoL, issues related to these conceptions, a method for gathering conceptions and an agent-technology based approach to LMSD to support dynamical CoL. ...
 
Publisher
University of Jyväskylä
ISBN
978-951-39-3014-1
ISSN Search the Publication Forum
1456-5390
Keywords
oppimisympäristö oppiminen opetus verkkopedagogiikka tietojärjestelmät
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3014-1

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3178]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot 

    Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (2003)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ...
  • Temperamenttitietoisuus opettajan pedagogisena työvälineenä verkko-opetusympäristössä 

    Ahola, Milla (2020)
    Kuivasojan alakoululla temperamenttitietoisuutta hyödynnetään luokkahuoneopetuksessa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, miten temperamenttitietoisuutta voidaan tukea, kun opetusta siirretään Peda.net verkko-opetusympäristö ...
  • Verkko-oppimisympäristön pedagogisen käytön kehittäminen tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinnossa 

    Inkilä, Eero (2018)
    Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa verkko-oppimisympäristöistä pedagogiikan näkökulmasta. Työhön liittyvät tutkimuskysymykset ovat, miten verkko-oppimisympäristön pedagogista käyttöä voidaan kehittää ...
  • Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa 

    Flinkman, Jorma (2021)
    Tässä toimintatutkimuksen keinoin toteutetussa koulutusteknologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa käsitellään Etelä-Savon ammattiopistossa (Esedu) vuonna 2020 tehtyä verkko-opetuksen kehitystyötä. Verkko-opetuksen merkitys ...
  • Pienimuotoisen verkko-opetuksen toteuttaminen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen 

    Kaski, Joonas (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta pienimuotoisen verkkoopetuksen toteuttamiseen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan verkko-opetuksen toiminnot, jonka jälkeen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre