Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKakkonen, Marja-Liisa
dc.date.accessioned2008-01-09T12:54:42Z
dc.date.available2008-01-09T12:54:42Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn951-39-2561-7
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:988478
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13212
dc.description.abstractBusiness environments have changed rapidly especially during the last decades. Nowadays there are many unpredictable and uncertain factors in managing businesses. In addition, rational thinking and decision-making based on facts and figures have traditionally been emphasised in business. However, due to the changing environments one can not always know facts well enough in order to be sure about the choices. Sometimes decisions have to be made very quickly, or there is no explicit knowledge regarding a problem, or there is neither enough time nor enough information. Therefore, managers, and entrepreneurs as managers, need to rely more often on their intuition in making decisions and solving problems.This study aimed at enhancing the understanding of the phenomenon of intuition in managerial work of family entrepreneurs. The research questions were formulated as follows: What is the essence of intuition experiences of family entrepreneurs in managerial work? How do managerial intuition experiences of family entrepreneurs appear?This qualitative study involved 19 Finnish family entrepreneurs. The empirical data collection method comprised phenomenological, in-depth interviews. The data analysis method adopted in the study was a phenomenological.Based on the findings, the essence of the managerial intuition involved three aspects called Social intuition, Opportunity intuition, and Action intuition. It seemed that some individuals had more intuition experiences than others. Further, it seemed that intuition appeared in different ways to different individuals and they made use of their intuitions in different ways in business. Female entrepreneurs did not have more intuition experiences, but they had more of one type of intuition, Social intuition, than males.en
dc.description.abstractMarja-Liisa Kakkonen tutki väitöskirjassaan, miten perheyrittäjät hyödyntävät intuitiota tehdessään päätöksiä johtamistyössä. Intuitio ilmenee eri yksilöillä eri tavoin, ja myös sen hyödyntämisessä on eroja. Intuitio ohjaa yleensä toimimaan oikein, mutta sen seuraaminen saattaa joskus johtaa myös epäonnistuneeseen lopputulokseen. - Intuitio koetaan pääsääntöisesti myönteisenä asiana. Sen hyödyntäminen on johtamistyöhön liittyvä taito, joka joillakin perheyrittäjillä on parempi kuin toisilla. Intuitiosta on kuitenkin vaikea puhua, ja sen käyttö ei näytä olevan yhtä hyväksyttävää johtamisessa kuin faktatietojen hyödyntäminen, Kakkonen huomauttaa.Intuitio ilmenee kolmella tavalla: sosiaalisena, liiketoimintamahdollisuuksiin ja toimintaan liittyvänä intuitiona. Naisilla ei ollut määrällisesti enempää intuitiokokemuksia kuin miehillä, mutta heillä korostui sosiaalisen intuition rooli. Miesten intuitio ilmenee tasaisemmin kaikilla kolmella tavalla. Miespuolisten perheyrittäjien intuition käyttöön liittyy myös taloudellisia riskejä, sillä se on vahvemmin yhteydessä liiketoiminnan päätöksentekotilanteisiin. Miesten sosiaalinen intuitio ilmenee puolestaan toisen ihmisen ominaisuuksien ymmärtämisenä esimerkiksi rekrytointitilanteessa.Perheyrittäjyyskontekstilla on vaikutusta intuition käyttöön. Perheyrittäjyys voi joko edistää intuition hyödyntämistä tai vähentää sen käyttöä johtamistehtävissä.fi
dc.format.extent176 sivua
dc.language.isoeng
dc.publisherUniversity of Jyväskylä
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in business and economics
dc.relation.isversionofISBN 951-39-2444-0
dc.titleIntuition and entrepreneurs : a phenomenological study of managerial intuition of Finnish family entrepreneurs
dc.typeDiss.fi
dc.identifier.urnURN:ISBN:951-39-2561-7
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.relation.issn1457-1986
dc.relation.numberinseries49
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoperheyritykset
dc.subject.ysoyrittäjät
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysotoimintaympäristö
dc.subject.ysomuutokset
dc.subject.ysointuitio
dc.subject.ysoyrityskulttuuri
dc.subject.ysopäätöksenteko
dc.subject.ysoyritystoiminta
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.subject.ysopienet ja keskisuuret yritykset
dc.subject.ysosukupuolierot


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot