Show simple item record

dc.contributor.authorKansikas, Juha
dc.date.accessioned2008-01-09T12:54:29Z
dc.date.available2008-01-09T12:54:29Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.isbn951-39-1777-0
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:925548
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/13189
dc.description.abstractThe focus of the present study is on product managers’ responsibilities and job roles in product development projects. The aim of the research is to define how these responsibilities and job roles reflect joint intrapreneurial and intuitive characteristics in product development.The approach is quantitative. The concepts of product manager, product managers’ responsibilities and job roles, intrapreneurship and intuitive decision making style are defined in the framework. Product development project is an innovation process that lasts two to three years. Goals in this kind of projects are typically commercially successful products. Product development projects are based on team organizations. These projects need vision and innovativeness in order to create commercial success.Product managers work usually with marketing or product development as middle-managers. They might work as co-operation specialists between marketing and product development. They can also act as product champions, who are responsible for the whole product development project. Intuitive decision making style makes companies effective and successful. In different contexts firms need flexible ways of acting. In most cases companies need fast decision making and effective time managing. Intuition is based on experience. It is useful when dealing with large issues and ideas. Intrapreneurship and intuitive decision making style have got joint characteristics. As a result of a conceptual part of this study it is possible to say that the typical common abilities are knowledge, innovativeness, vision, long term responsibility, creativity, opportunity recognition, goal setting, independence, risk-taking and sharing responsibility and power.The questionnaire was mailed to 1218 product managers representing for the database of FEMDI (JTO). Altogether 316 of them responded. The response rate was 25,9 %. The results show that product managers in the technology industry work mainly with the product development. In the trade and service sector, product managers deal with marketing and sales management. They take responsibility of sales, costs and finance. In trade and service product managers are more likely product champions. They take long-term responsibility like product managers in the technology industry. In other industries, product managers work mainly with marketing and seeking new products. They assume short-term responsibility and they do not have intuitive and intrapreneurial characteristics as individuals and in the organizations. In the technology industry intrapreneurial and intuitive features exist in the organizations. Product managers as individuals are conservative, non-intuitive and non-intrapreneurial in the product development based technology sector. In the sales and service product managers have as individuals intuitive and intrapreneurial characteristics. Organizations encourage also to these features in the trade and service.en
dc.description.abstractJuha Kansikas tutki väitöskirjassaan sisäisen yrittäjyyden ja intuitiivisen päätöksentekotyylin yhteisiä tekijöitä sekä niiden heijastumista tuotepäälliköiden työhön. Tutkimuksessa vertailtiin tuotepäälliköiden muodostamia ryhmiä, jotka toimivat markkinoinnin lisäksi tuotannon ja tuotekehityksen tehtävissä. Tutkimuksessa selvitettiin myös eri ryhmiin kuuluvien tuotepäälliköiden rooleja ja vastuita teknologiateollisuuden, muun teollisuuden, sekä kaupan ja palveluiden toimialaryhmissä.Kansikas listaa kymmenen sisäisen yrittäjyyden ja intuitiivisen päätöksentekotyylin yhteistä, liiketoimintaa edistävää, tekijää: tieto ja kokemus, innovatiivisuus, visiointi, pitkän aikavälin työskentely, luovuus, mahdollisuuksien havainnointi, tavoitteiden asettaminen, itsenäisyys, riskinottokyky, sekä vallan ja vastuun delegointi.Tuotepäällikkö-nimikettä on käytetty Suomessa eri tavoilla painottuvissa tehtävissä. Kansikkaan tutkimus osoitti, että tuotepäälliköiden tehtävärakenne muodostuu myyjien, tuotekehittäjien ja tuotejohtajien rooleista. Tuotepäälliköt toimivat kaikissa toimialaryhmissä myyntityössä. Painopistealueet työssä vaihtelevat erityisesti tuotekehitykseen osallistuttaessa. Tuotepäälliköiden ryhmittely edistää menestyksekkään tuotekehityksen analysointia.Väitöksen mukaan tuotejohtajat sekä heidän työyhteisönsä kannustavat ja hyödyntävät eniten liiketoimintaa edistäviä ominaisuuksia.fi
dc.format.extent258 sivua
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJyväskylä studies in business and economics
dc.relation.isversionofISBN 951-39-1753-3
dc.titleMyyjiä, tuotekehittäjiä ja tuotejohtajia : tuotepäälliköiden tehtävärakenteen heijastuminen tuotekehitysprojektissa sisäiseen yrittäjyyteen ja intuitiiviseen päätöksentekotyyliin kuuluviin tekijöihin
dc.typeDiss.fi
dc.identifier.urnURN:ISBN:951-39-1777-0
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaJyväskylä University School of Business and Economicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.relation.issn1457-1986
dc.relation.numberinseries33
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotuotepäälliköt
dc.subject.ysotuotekehitys
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.subject.ysoliiketoiminta
dc.subject.ysomyyntityö
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysoyritystoiminta
dc.subject.ysotoimenkuvat
dc.subject.ysopäätöksenteko


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record