Show simple item record

dc.contributor.advisorAsunta, Laura
dc.contributor.authorRistimella, Kaisa
dc.date.accessioned2018-02-13T15:51:21Z
dc.date.available2018-02-13T15:51:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1857772
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57058
dc.description.abstractBudjettileikkausten myötä valtion yliopistoille osoittama rahoitus on vähentynyt, jolloin yliopistojen on hankittava rahoitusta itsenäisemmin. Rahoituksen hankkimiseksi yliopistojen maine on noussut keskiöön, jolloin tiedeviestinnästä on tullut strateginen väline hyvän maineen ylläpitämiseksi. Strategisuuden lisäksi viestinnältä vaaditaan myös dialogisuutta ja läpinäkyvyyttä, mutta näitä yhteisöviestinnän periaatteita on tutkittu tiedeviestinnän kontekstissa vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tutkijat kokevat yhteisöviestinnän periaatteiden toteutuvan tiedeviestinnän kontekstissa, mitkä tekijät edesauttavat tiedeviestinnän toteuttamista ja millaisia haasteita tutkijat tiedeviestinnän toteuttamisessa kohtaavat. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelemalla 11 professoria. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella voidaan todeta, että viestinnän periaatteet koetaan kiinteänä osana tiedeviestintää, mutta niistä ainoastaan läpinäkyvyyden koetaan toteutuvan hyvin. Haasteita tiedeviestinnän toteutumiselle aiheuttavat tutkijoiden osaamisen, ajan tai motivaation puute, kilpailua korostava ilmapiiri, sekä tutkijoiden ja journalistien poikkeavat toimintatavat. Tämän lisäksi yliopistotasolta koordinoitu tiedeviestinnän strateginen suunnittelu koetaan puutteelliseksi. Tiedeviestintää voitaisiin kehittää suunnittelemalla viestintää systemaattisemmin, sekä luomalla laajempia yliopistotason verkostoja. Jatkossa olisi aiheellista selvittää, miten nuoremmat tutkijat kokevat tiedeviestinnän, ja millaisia haasteita he kohtaavat. Lisäksi nuorempien tutkijoiden tapoja hyödyntää sosiaalista mediaa tiedeviestinnässä olisi hyvä selvittää.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (92 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherläpinäkyvyys
dc.subject.otherstrateginen viestintä
dc.subject.othertiedeviestintä
dc.subject.otherdialogi
dc.titleStrateginen tiedeviestintä : tutkijoiden näkemyksiä tiedeviestinnän toteutumisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201802131485
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2018-02-13T15:51:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysotiedeviestintä
dc.subject.ysotutkijat
dc.subject.ysotieteen popularisointi
dc.subject.ysostrateginen viestintä
dc.subject.ysoläpinäkyvyys
dc.subject.ysodialogi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record