Affordances and constraints : Second language learning in cleaning work
Strömmer, M. (2016). Affordances and constraints : Second language learning in cleaning work. Multilingua : Journal of Cross-Cultural and Interlanguage Communication, 35(6), 697-721. https://doi.org/10.1515/multi-2014-0113
Julkaistu sarjassa
Multilingua : Journal of Cross-Cultural and Interlanguage CommunicationTekijät
Päivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© 2016 the Author & De Gruyter Mouton. Published in this repository with the kind permission of the publisher.
This paper examines opportunities for language learning in a cleaning
job, which is a typical entry-level job for immigrants. An ethnographic case
study approach is taken to investigate examples of the conditions that allow or
prevent language learning for the focal participant, a sub-Saharan man who
works as a cleaner in Finland. This case illustrates on a micro-scale the impact
of the new economy on a worker in a company that has outsourced its cleaning
services. Theoretically and methodologically, the study applies van Lier’s (2004)
ecological approach to language learning and Scollon and Scollon’s (2004)
nexus analysis. The analysis of interaction order shows that within outsourced
cleaning services, the cleaner is isolated from the work community around him
and communication between him and clients is relayed through intermediaries.
Consequently, only occasional opportunities arise for interaction in L2 in the
workplace. Examples of work situations that offer affordances for linguistic
action are analysed in depth to find out how work-related language learning
could be supported. However, the pedagogical value of such affordances might
be rather low, and hence, as it often offers very limited opportunities for
developing second language skills, cleaning may be a dead-end job.
...
Julkaisija
De Gruyter MoutonISSN Hae Julkaisufoorumista
0167-8507Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25322583
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Healthcare professionals on the move : investing in learning a new language for work
Schleicher, Nóra; Suni, Minna (Estonian Association for Applied Linguistics, 2021)Artikkelissa tarkastellaan maahanmuuton kielikysymyksiä Unkarista Suomeen ja Ruotsiin työllistyneiden terveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta. Neksusanalyyttisessä viitekehyksessä tutkitaan sitä investointia, jonka ... -
University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes
Szabó, Tamás Péter; Dufva, Hannele (Springer International Publishing, 2020)In linguistic landscape (LL) studies, various projects have demonstrated how language learners benefit from tasks that involve the documentation and interpretation of the LL. In this chapter, we investigate how Finnish as ... -
Refugee-background students negotiating academic literacy practices in L2 : a dialogical and nexus analytical approach
Leskinen, Kirsi (Walter de Gruyter GmbH, 2023)Tässä artikkelissa tarkastellaan pakolaistaustaisten opiskelijoiden osallistumista akateemisiin tekstikäytänteisiin toisella kielellä. Näillä opiskelijoilla oli myös aiempaa korkeakoulutusta. Ryhmä on jäänyt aiemmissa ... -
Mahdollisuuksien rajoissa : neksusanalyysi suomen kielen oppimisesta siivoustyössä
Strömmer, Maiju (Kotikielen seura, 2018)Maiju Strömmerin suomen kielen alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa 15. joulukuuta 2017. Vastaväittäjänä toimi dosentti Leena Kuure Oulun yliopistosta ja kustoksena professori Minna Suni. Maiju ... -
Explaining the Difference between Policy-Based Evidence and Evidence-Based Policy : A Nexus Analysis Approach to Mobilities and Migration
Aarnikoivu, Melina; Korhonen, Sirpa; Habti, Driss; Hoffman, David (Sam Houston State University, 2019)In this policy analysis, we explain the difference between policy-based evidence (PBE) and evidence-based policy (EBP). We argue that better, evidence-based understanding, explanations, and questions can be sought by ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.