Sisältöstrategia sidosryhmälähtöisen verkkoviestinnän työkaluna : tulkitseva käsitetutkimus sisältöstrategian merkityksistä
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Digitalisoituminen on muuttanut viestintäympäristön dynamiikkaa tavalla, joka luo uusia haasteita organisaatioiden verkkoviestinnälle. Verkkoviestinnästä on tullut osa arkipäiväämme. Käyttäjät eivät vain kuluta sisältöä, vaan myös jakavat ja tuottavat sitä itse yhä enemmän. Organisaation sidosryhmien tavoittaminen verkossa ei ole välttämättä aivan yksinkertaista.
Viime vuosina viestinnän ja markkinoinnin trendisanaksi erityisesti verkkoviestinnän kontekstissa on noussut uusi sisältöstrategian käsite. Käsitettä on kuitenkin tutkittu varsin vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää, mitä sisältöstrategia on ja millaisia merkityksiä sille annetaan erityisesti organisaation verkkoviestinnän ja sidosryhmälähtöisyyden näkökulmista. Näkökulmia rakennetaan kuvailevan tulkitsevan käsitetutkimuksen keinoin.
Tutkimus osoittaa, että sisältöstrategian käsitteeseen liittyy vielä paljon epämääräisyyttä. Ensisijaisesti käsite voidaan kuitenkin nähdä verkossa tapahtuvan markkinointiviestinnän työkaluna, joka nostaa kohderyhmälähtöisen sisällön organisaation strategiseksi kilpailukeinoksi.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää soveltuvin osin sisältöstrategian käsitteen ymmärtämiseksi ja uusien tulkintojen muodostamiseksi. Yleistäminen edellyttää kuitenkin laajempaa sisältöstrategian tutkimusta. Tutkimus osoittaakin, että sisältöstrategia on syytä huomioida myös tulevassa tutkimuksessa. Mikäli sisältöstrategia ohjaa tulevaisuudessa yhä useampien organisaatioiden verkkoviestintää, tarvitaan myös organisaatioviestinnän näkökulmasta laajempaa ymmärrystä siitä, mistä sisältöstrategiassa on kyse.
...
Muu nimeke
Tulkitseva käsitetutkimus sisältöstrategian merkityksistäMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29060]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuorovaikutus, viestintäteknologia ja identifioituminen hajautetuissa tiimeissä
Sivunen, Anu (Jyväskylän yliopisto, 2007)Työnteko eri toimipisteisiin tai maihin hajautuneissa tiimeissä on arkipäivää monissa organisaatioissa. Tällaisissa työryhmissä jäsenten viestinnällä on keskeinen merkitys tiimi-identiteetin rakentamisessa, toteaa Anu ... -
Ajatusjohtajuus pelialalla : mistä se koostuu ja miten siitä viestitään?
Koponen, Katri (2015)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin ajatusjohtajuutta pelialalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä pelialan yritysten viestinnästä vastaavilla henkilöillä on ajatusjohtajuudesta alallaan. ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.